Katamaran – postaw na komfort i przestrzeń
10 09 2023
Gdy ważna jest dla Ciebie przestrzeń i wygoda na jachcie, powinieneś spróbować jak żegluje się na katamaranie.
Co znajdziesz w tym artykule:
Dlaczego katamaran jest tak wygodny?
Lagoon 42 – jeden z najbardziej popularnych jachtów w czarterze (foto: Nicolas Claris)
Na pokładzie
- Olbrzymi kokpit rozpięty pomiędzy dwoma kadłubami, nie tylko swobodnie pomieści całą załogę, ale zapewni również dużo miejsca na wspólne biesiadowanie. Zdecydowana większość katamaranów posiada kokpit otwarty. Wyjątek stanowią katamarany Bali, gdzie po raz pierwszy zastosowano rozwiązanie pozwalające zamknąć kokpit przesuwnymi oknami i podnoszoną ścianą. Takie rozwiązanie świetnie sprawdza się podczas chłodnych i wietrznych wieczorów poza szczytem sezonu.
- Każdy katamaran posiada część rekreacyjną na dziobie. Zazwyczaj jest to wytrzymała siatka, po której można swobodnie chodzić lub wykorzystać do opalania. W katamaranach Bali siatkę zastąpiła sztywna platforma – uzyskano w ten sposób dodatkowy pokład słoneczny ze stolikami i wygodnymi siedzeniami.
- Większe dwukadłubowce posiadają dodatkowy kokpit tzw. Flying Bridge umieszczony na kabinie obok stanowiska skippera oraz dodatkowe miejsca do opalania.
- Kokpit i mesa z kambuzem znajdują się na jednym poziomie, dzięki czemu unikamy kłopotliwych wędrówek po schodkach podczas przygotowania posiłków. Większość katamaranów posiada dodatkową lodówkę w kokpicie. Duże jednostki jak Lagoon 46 mają dodatkowy kambuz w kokpicie.
otwarty kokpit Lucia 40
zamknięty kokpit Bali 4.0 – ściana z drzwiami przesuwnymi chowa się w suficie (podnoszona jak drzwi garażowe)
tradycyjna siatka na dziobie Lagoon 40 (foto: Nicolas Claris)
pokład słoneczny na dziobie Bali 4.3
górny pokład tzw. Flying Bridge na Lagoon 52
stanowisko skippera na górnym pokładzie Lagoon 46 (foto: Nicolas Claris)
Pod pokładem
- Kabiny w katamaranie są znacznie przestronniejsze niż na jachcie jednokadłubowym i dodatkowo są dobrze doświetlone. Zazwyczaj pod pokładem mieszczą się cztery dwuosobowe kabiny oraz dodatkowo dwie jednoosobowe kabiny dziobowe, tzw. kabiny skipperskie. Można się do nich dostać z pokładu. Czasami są połączone wewnętrznym lukiem z dwuosobową kabiną dziobową. Takie rozwiązanie sprawdza się gdy żeglujemy z dziećmi – nie śpią one wtedy w kabinie z rodzicami, ale znajdują się na tyle blisko, że można nad nimi czuwać.
- Zazwyczaj każda dwuosobowa kabina posiada własną toaletę, często z oddzielną kabiną prysznicową.
- Kambuz, podobnie jak na dużych jachtach jednokadłubowych, składa się z kuchenki, piekarnika, zlewu, lodówki i zamrażalnika. Jest na tyle duży, że bez problemu mieści całe wyposażenie kuchenne oraz zapasy żywności na cały rejs. Na katamaranach Bali (od modelu Bali 4.3) wrażenie robi pełnowymiarowa, dwudrzwiowa lodówka.
- W messie zwykle mieści się dodatkowy stół oraz stanowisko skippera. Duże panoramiczne okna znakomicie doświetlają salon.
dwuosobowa kabina na Lagoon 52 (foto: Nicolas Claris)
opuszczane okno w kambuzie na Bali 4.3
łazienka na katamaranie Lagoon 42 (foto: Nicolas Claris)
łazienka na Bali 4.3
messa Lagoon 46 (foto: Nicolas Claris)
messa Saba 50
olbrzymia, dwudrzwiowa lodówka na katamaranie Bali 4.3
Wyposażenie
- Większość nowych katamaranów, zwłaszcza tych o długości 42 stóp lub większych, posiada generator prądotwórczy i klimatyzację.
- Bardzo często katamarany wyposażone są w panele solarne, dzięki którym ładowane są baterie serwisowe.
- Na katamaranie mamy zazwyczaj ponton z mocniejszym silnikiem i większy niż na jachcie jednokadłubowym.
- Mie musisz wciągać pontonu na pokład – podczas żeglugi podwieszasz go na żurawiku na pawęży.
Małe zanurzenie
Dzięki niewielkiemu zanurzeniu katamaranem możesz kotwiczyć znacznie bliżej plaży niż jachtem jednokadłubowym. Możesz również wpłynąć w miejsca, które dla innych jednostek są nieosiągalne.
Chciałbyś zasmakować komfortowego żaglarstwa? Sprawdź nasze kierunki i aktualne oferty!
Czy na katamaranie są przechyły?
Tak, są. Są jednak na tyle małe, że przyjęło się mówić, że katamaran się nie przechyla. Kubki, talerze czy butelki nie przewracają się i nie spadają ze stołu. Brak przechyłów to również zwiększone bezpieczeństwo. Zwłaszcza podczas żeglowania z dziećmi oraz ich dziadkami.
Kolejną zaletą katamaranu jest brak bujania, gdy stoi na kotwicy. Jest to szczególnie istotne w rejonach egzotycznych, takich jak Tajlandia, Karaiby czy Seszele, gdzie dostęp do portów jest bardzo ograniczony i większość czasu katamaran stoi zakotwiczony w zatoczkach z martwą falą.
Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz również artykuł >>> Żeglowanie na katamaranie
Najpopularniejsze katamarany
Katamarany o długości do 40 stóp: Lagoon 380, Lagoon 39, Lagoon 400, Lagoon 40, Bali 4.0, Lucia 40, Nautitech 40
Katamarany o długości do 42 stóp: Lagoon 42, Bali 4.1, Astrea 42
Katamarany o długości ok. 46 stóp: Lagoon 450, Lagoon 46, Bali 4.5, Nautitech Open 46
Katamarany o długości ok. 48 stóp: Dufour 48, Saona 47
Katamarany o długości ok. 50 stóp: Saba 50, Lagoon 50
Katamarany większe niż 50 stóp: Lagoon 52, Bali 5.4, Lagoon 560, Lagoon 620
rufa Lagoon 42 z wygodnym zejściem do wody (foto: Nicolas Claris)
Popularne stocznie produkujące katamarany
Lagoon – producent produkujący najpopularniejsze katamarany Lagoon.
Bali Catamarans – stocznia grupy Catana produkująca katamarany projektowane tak, aby dostarczyć użytkownikowi maksymalny komfort.
Fountaine Pajot – stocznia produkująca takie katamarany jak: Lucia 40, Saona 47 czy Saba 50.
Bavaria Yachts – dawniej Nautitech.
Posty w kategorii
Warta uwagi publikacja „Żeglowanie w Chorwacji”
Chorwackiego wydawnictwa More. W polskiej wersji językowej.
zobacz więcejEko żeglarstwo
Odpowiedzialność – to pojęcie z pewnością jest nam dobrze znane. Żeglując bierzemy odpowiedzialność za... więcej »
zobacz więcejJak wybrać jacht do czarteru
Planujesz wakacje na jachcie. Znasz już termin i cel swojej podróży. Przed Tobą kluczowy... więcej »
zobacz więcej