Bali 4.2 – szykuje się HIT!
18 12 2020
Już niebawem, w sezonie 2021 będziemy mogli pożeglować nowym katamaranem Bali 4.2. Po bliższym przyjrzeniu się tej jednostce, nie możemy się doczekać, kiedy będziemy mogli postawić stopę na jego pokładzie. Zapowiada się naprawdę interesująco!
Co znajdziesz w tym artykule:
Bali 4.2 – pierwsze wrażenie
Kto wcześniej zwrócił uwagę na katamarany Bali, ten wie, że wszystko w nich podporządkowane jest jednemu celowi – ma być wygodnie! Nie jest to może najlepszy katamaran do żeglugi dookoła świata, czy pokonywania wzburzonego morza, ale nie ma sobie równych podczas rodzinnych wakacji, gdy liczy się wypoczynek w zatoczkach i częste postoje na kotwicy.
Na zewnątrz
Podobnie jak w przypadku innych konstrukcji Bali, na jachcie znajdują się trzy przestrzenie do spędzania wolnego czasu: kokpit rufowy, platforma słoneczna na decku oraz obszerny kokpit dziobowy zastępujący klasyczną siatkę.
Kokpit rufowy – Mesa
W celu optymalnego wykorzystania przestrzeni, kokpit rufowy został połączony z mesą jachtu. Dzięki temu, zamiast dwóch stref z oddzielnymi stolikami, otrzymujemy jedną – znacznie przestronniejszą. Rozwiązanie to, zastosowane we wcześniejszych modelach, stanowi znak rozpoznawczy katamaranów Bali.
W kokpicie znajduje się olbrzymi, prostokątny stół z kanapą w kształcie litery L oraz dwa obszerne fotele rozdzielone szafką. W tylnej części kokpitu znajduje się dodatkowo trzyosobowa kanapa.
Od tyłu, kokpit zamykany jest wrotami typu „garażowego”. W ciepłe dni drzwi są podnoszone i chowane pod sufitem, opuszczane natomiast, gdy temperatura spadnie poniżej naszego progu komfortu.
Wentylację kokpitu zapewniają wspomniane wcześniej wrota rufowe, rozsuwane, duże przesuwne okna po bokach oraz drzwi i okno w części frontowej. Trudno sobie wyobrazić lepszą wentylację, gdy płyniemy pod wiatr lub stoimy na kotwicy lub boi.
Projektant zadbał również o design. W stosunku do wcześniejszych modeli Bali podobnej wielkości, za sprawą detali i materiałów wykończeniowych, kokpit sprawia wrażenie bardziej eleganckiego.
Platforma słoneczna na decku oraz Flying Bridge
Na decku, skąd roztacza się dobry widok na całą jednostkę, znajduje się stanowisko skippera wraz z kołem sterowym i linami do obsługi żagli. Znalazło się tu również miejsce na dwa materace oraz, dodatkowo, wyprofilowaną ławkę dla dwóch osób. Takie rozwiązanie pozwala załodze na towarzyszenie skipperowi podczas żeglugi.
Kokpit dziobowy
Kokpit dziobowy ze sztywnym pokładem słonecznym zamiast siatki, rozpostarty jest między kadłubami. W kokpicie znajduje się mały stolik z kanapą dla 2-3 osób.
Cechą charakterystyczną katamaranu Bali 4.2, niespotykaną na innych jednostkach o podobnej wielkości, jest przejście między wnętrzem jachtu a kokpitem dziobowym. Aby dostać się na dziób, nie trzeba wychodzić na półpokłady. To fantastyczne rozwiązanie, zarówno pod względem wygody, jak i bezpieczeństwa dzieci i „mniej żeglarskiej” załogi.
Wewnątrz jachtu
Kabiny
Bali 4.2 występuje w kilku wersjach zabudowy, ale zapewne w czarterze najpopularniejsza będzie wersja z czterema dwuosobowymi kabinami i czterema łazienkami oraz kabinami skipperskimi w części dziobowej.
Ciekawostką jest to, ze stocznia przewidziała dwie wersje toalet:
– duże z własnym prysznicem, lub
– mniejsze z oddzielną kabiną prysznicową, wspólną dla dwóch kabin w każdym kadłubie.
Sami nie wiemy, które rozwiązanie jest lepsze. Z jednej strony wygodna jest toaleta większa, ale dzięki oddzielnej kabinie prysznicowej, toaleta zawsze pozostaje sucha.
Kambuz
W kambuzie znajdują się dwa blaty robocze – jeden, w części przedniej, z kuchenką, w kształcie litery L oraz drugi, po przeciwnej stronie, ze zlewem.
Brakuje wam czasem miejsca w jachtowej lodówce? Nie na Bali 4.2. Obszerna lodówka znajdująca się w części łączącej kambuz z kokpitem, ma pojemność 326 litrów i zawiera dodatkowo zamrażarkę i dozownik schłodzonej wody pitnej.
Stolik nawigacyjny
Miejsce na mapy również się znajdzie. W przedniej części jachtu, naprzeciwko kambuza usytuowany jest stolik nawigacyjny. Z dostępnych obecnie wizualizacji nie wynika, czy pod stolikiem będzie znajdowało się wysuwane siedzisko, czy też skipper będzie musiał skorzystać z dostawianego krzesełka.
Bali 4.2 – podsumowanie
Na pytanie, czy podoba się nam Bali 4.2, bez wahania odpowiadamy – TAK! Podobnie jak inne katamarany Bali, zaprojektowany jest z myślą o kliencie ze sprecyzowanymi wymaganiami – oczekującego podczas wakacji maksymalnej wygody. Na czarter w Chorwacji – jak znalazł.
Co nam się podoba
- połączenie kokpitu z mesą jachtu, dzięki czemu uzyskano duży, wygodny stół dla całej załogi
- zamiast standardowej siatki na dziobie sztywny kokpit z bezpośrednim wejściem do kambuza
- duży pokład słoneczny na decku obok koła sterowego – skipper nie musi być osamotniony
- duża lodówka
Co nam się podoba mniej
Mimo, że katamaran Bali 4.2 bardzo nam się podoba, obawiamy się, że podczas żeglowania w trudnych warunkach, fala może nieprzyjemnie uderzać w dno przedniego kokpitu, powodując hałas i drgania kadłuba.
Pierwsze Bali 4.2 mają opuścić stocznie w lutym 2021. Oficjalna premiera będzie miała miejsce podczas targów Boot Dusseldorf w kwietniu. Możemy się zatem spodziewać, że spotkamy je na Morzu Śródziemnym już w najbliższym sezonie. Stawiamy, że katamarany Bali 4.2 staną się bardzo popularnym modelem we flotach czarterowych. Obecnie do czarteru dostępne są dwie jednostki – w Chorwacji i Grecji.
Dane techniczne
- Długość (LOA): 12,85 m
- Długość linii wodnej: 12,27 m
- Maksymalna szerokość: 7,07 m
- Zanurzenie: 1,10 m
- Silniki: 2 x 30-45 KM
- Zbiornik paliwa: 800 l
- Zbiornik wody: 860 l
- Lodówka z zamrażarką: 326 l
Posty w kategorii
Alert czarterowy
Zainteresowanie rezerwacjami jachtów na sezon 2018 bije rekordy popularności. Już w tej chwili niektórzy... więcej »
zobacz więcejFountaine Pajot Elba 45 – w czarterze od 2020 roku!
Poszerzamy ofertę czarterów o nowy 45-stopowy katamaran ze stoczni Fountaine Pajot – Elba 45.... więcej »
zobacz więcejWitamy na pokładzie!
Do naszej ekipy dołączyła Katarzyna Taborek! Poprowadzi szkolenia na patent JSM na Bałtyku oraz... więcej »
zobacz więcej