Jak postępować w razie awarii jachtu?
12 06 2018
Nikomu nie życzymy awarii na jachcie, ale jak każdy sprzęt tak i ten może ulec uszkodzeniu. Z niektórymi awariami łatwo sobie poradzić, inne wymagają specjalistycznego sprzętu i fachowej pomocy. Ważne abyśmy umieli w czasie awarii zachować „zimną krew”, zdiagnozować problem i udzielić dokładnych informacji obsłudze armatora.
Co znajdziesz w tym artykule:
Jak postępować w przypadku awarii na jachcie
Jeżeli podczas rejsu przytrafi Ci się awaria, postępuj według następujących zasad:
- zapobiegnij powiększeniu się szkody,
- ustal co się stało i co mogło być powodem awarii,
- natychmiast, o ile to możliwe, zgłoś awarię armatorowi – kontaktowe numery telefonów powinny znajdować się razem z dokumentami jachtu,
- postępuj zgodnie ze wskazówkami armatora,
- o ile nie jest to konieczne, nie podejmuj prób usunięcia awarii samodzielnie, szczególnie bez konsultacji z armatorem. Na jacht przybędzie niezbędna pomoc,
- jeżeli odpowiedzialność za szkodę leży po stronie armatora, zabezpiecz niezbędne, wiarygodne dowody (zdjęcia, oświadczenie władz portowych, itp.),
- w przypadku większych awarii, jak również zdarzeń z udziałem innych łodzi, musisz zgłosić zdarzenie do odpowiedniego terytorialnie kapitanatu (Lućka kapetanija) i spisać protokół (bieg wydarzeń, oszacowanie szkody) dla firmy ubezpieczeniowej. Jeśli tylko jest to możliwe, protokół taki powinien być spisany w obecności miejscowej policji,
- jeżeli masz problemy ze skontaktowaniem się z armatorem i potrzebujesz pomocy zawsze możesz skorzystać z telefonu alarmowego Punt czynnego 24h.
Najczęstsze awarie na jachcie
-
brak wskazań logu
Jeśli w trakcie rejsu przyrządy nawigacyjne przestaną wskazywać prędkość jachtu oznacza to zazwyczaj, że zabrudzony lub zarośnięty został impeller logu. Bez problemu możesz go oczyścić samodzielnie. Na większości jachtów znajdziesz go w najniższym punkcie kadłuba, pod gretingiem, w okolicy masztu (często przed masztem). Pamiętaj, że po wyjęciu impellera do zenzy zacznie dostawać się woda. Na czas czyszczenia otwór należy zatkać specjalną zaślepką. Jeżeli jej nie znajdziesz, możesz zatamować wodę szmatką. Uwaga – zachowaj dużą ostrożność przy czyszczeniu. Nieuwaga w skrajnym przypadku może doprowadzić do zatonięcia jachtu.
-
niedziałający wskaźnik poziomu paliwa
Zdarza się, że uszkodzeniu ulega wskaźnik poziomu paliwa. Podczas całego rejsu wskazówka znajduje się w położeniu maksymalnym. Taka awaria może doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji, w której w najmniej spodziewanym momencie zabraknie nam paliwa. Dlatego dobrym zwyczajem jest zanotowanie stanu licznika motogodzin przed rozpoczęciem rejsu, szacowanie zużycia na podstawie czasu pracy silnika i średniego zużycia paliwa (np. ok. 3 l/h dla Volvo Penta D2-40) raz porównywanie wyniku z deklarowaną przez producenta jachtu pojemnością zbiornika.
-
nawinięcie liny na wał lub śrubę napędową
Do nawinięcia liny na śrubę najczęściej dochodzi podczas manewrów portowych. W takiej sytuacji natychmiast wyłącz silnik i zadbaj o bezpieczeństwo załogi i jachtu. Zwykle w takie sytuacji konieczna jest interwencja nurka. Kontynuując rejs musisz być pewien, że wał i śruba nie zostały uszkodzone i są dokładnie oczyszczone z pozostałości liny. Upewnij się czy nie nastąpiło uszkodzenie przekładni silnika lub uszczelnienia wału. Warto również sprawdzić czy do oleju w przekładni S-drive nie dostała się woda (powstaje wtedy mleczna emulsja). Zwykle zdarza się to po nawinięciu na śrubę żyłki lub pozostałości sieci rybackich. Nie zapomnij powiadomić o zdarzeniu armatora.
-
zapchanie toalety
Na wszystkich jachtach czarterowych obowiązuje zakaz wrzucania papieru toaletowego lub innych środków higienicznych do toalety. Do tego celu służą worki na śmieci. Nieprzestrzeganie tej zasady może skutkować zapchaniem pompy, przewodów odprowadzających nieczystości lub zbiornika na fekalia. Jest to dość „niewdzięczna” naprawa dla armatora i wiąże się z kosztem powyżej 100 EUR. Warto zdawać sobie sprawę, że jest to koszt, którego nie pokrywa ubezpieczenie kaucji oraz nie jest wliczony do opcji all inclusive.
-
zapchanie odpływu prysznica
Odpływ wody z prysznica znajduje się we wgłębieniu podłogi, które opróżniane jest za pomocą pompy elektrycznej. Jeśli pompa pracuje lecz nie odpompowuje wody, to prawdopodobnie zatkany jest filtr chroniący pompę przed uszkodzeniem. Znajdziemy go na wężu odprowadzającym wodę, w szafce lub pod umywalką. Przeczyszczenie filtra polega na odkręceniu plastikowej obudowy i wypłukaniu metalowego sitka. Jest to prosta czynność, która nie wymaga interwencji armatora.
-
wlanie wody do zbiornika z paliwem
Wlanie wody do zbiornika z paliwem, to pomyłka, która może doprowadzić do poważnej awarii silnika. Niewiele mniej dokuczliwa, choć rzadziej spotykana, jest sytuacja odwrotna – gdy paliwo wlejemy do zbiorników wody słodkiej. Dlatego na początku rejsu koniecznie omów z załogą jak oznaczone są wlewy wody (WATER – niebieski), paliwa (DIESEL – czerwony) i nieczystości (WASTE – czarny). Najlepiej osobiście nadzoruj uzupełnianie zbiorników.
Jeśli zdarzy się, że woda zostanie zatankowana do zbiornika z paliwem, należy jak najszybciej powiadomić armatora i nie dopuścić do uruchomienia silnika.
-
przepalenie bezpiecznika windy kotwicznej lub steru strumieniowego
Podczas przejęcia jachtu dowiedz się gdzie znajdują się bezpieczniki windy kotwicznej i steru strumieniowego (czasem mogą znajdować się w miejscach zupełnie nieoczywistych) oraz gdzie znajdują się bezpieczniki zapasowe. Gdy bezpiecznik ulegnie przepaleniu, bez problemu możesz go wymienić samodzielnie.
Ster strumieniowy często posiada wyłącznik bezpieczeństwa, najczęściej w kształcie grzybka, który może być niechcący wciśnięty. Jeżeli ster strumieniowy nie działa, w pierwszej kolejności sprawdź wyłącznik. Więcej dowiesz się tutaj >>> Ster strumieniowy wygodne rozwiązanie.
-
brak chłodzenia
Podczas pracy silnika, z otworu na burcie, powinna wypływać woda z układu chłodzenia wraz ze spalinami. Jeżeli woda nie wydostaje się lub wydostaje się jej mało, prawdopodobnie uszkodzony jest impeller pompy wody chłodzącej. Jeśli posiadamy zapasowy, możemy go samodzielnie wymienić. W tym celu należy odkręcić pokrywkę pompy, wyjąć uszkodzony impeller i w tym samym miejscu umieścić nowy. Podczas wymiany należy zwrócić uwagę aby ramiona nowego impellera wygięte były w tę samą stronę co w uszkodzonym. Ważne – ramiona nowego impellera należy dokładnie zwilżyć załączoną do opakowania gliceryną.
Zapobiegaj czyli obowiązki skippera
Lepiej zapobiegać niż naprawiać, dlatego pamiętaj:
- codziennie sprawdź poziom oleju w silniku i stan komory silnika,
- upewniaj się, że podczas pływania na silniku ma on zapewnione chłodzenie,
- nie dopuść do rozładowania akumulatorów (np. kotwicząc w zatoczkach bez dostępu do prądu wyłącz lodówkę; w celu doładowania akumulatorów uruchom silnik),
- podczas stawania na kotwicy upewnij się, że kotwica dobrze trzyma (szczególnie przy zmianie kierunku i siły wiatru). Pamiętaj, że skipper nie powinien opuszczać jachtu stojącego na kotwicy. Dobrą praktyką jest pozostawienie wachty kotwicznej na noc.
Posty w kategorii
Obsługa windy kotwicznej
Dziś już niewielu żeglarzy może sobie to wyobrazić, ale gdy zaczynaliśmy działalność w 1996... więcej »
zobacz więcejPrzejęcie jachtu – na co zwrócić szczególną uwagę
Czy znasz to uczucie, kiedy po długich tygodniach oczekiwania na wymarzony rejs, w końcu... więcej »
zobacz więcejOdbiór jachtu od firmy czarterowej krok po kroku
Nareszcie! Wakacje czas zacząć. Nadszedł upragniony dzień rozpoczęcia rejsu. Zmęczeni, ale szczęśliwi przyjeżdżamy do... więcej »
zobacz więcej