Zwrot jachtu – procedura check-out
09 08 2023
Procedura zdania jachtu „check-out”
Wszystko co dobre kiedyś się kończy, kończy się również nasz rejs. Jeśli jacht był czarterowany sobota-sobota, amatorzy wymagają, aby wrócił do portu w piątek w godzinach popołudniowych. Zanim zacumujemy przy kei warto pamiętać o zatankowaniu paliwa. W niektórych marinach w szczycie sezonu stacje paliw mogą być bardzo oblegane, dlatego weźmy to pod uwagę planując powrót do bazy.
Najczęściej obsługa Armatora wskazuje powracającym jachtom miejsce do cumowania i pomaga w manewrach portowych. Ważne, aby przestrzegać wskazówek armatora, szczególnie w szczycie sezonu, gdy do portu wpływa jednocześnie dużo jachtów.
Sama procedura zwrotu jachtu, tzw. check-out, następuje zwykle w sobotę do godziny 9.00. Do tego czasu zarówno załoga, jak i wszystkie bagaże muszą opuścić jacht. W niektórych firmach naliczane są opłaty za opóźnienie w opuszczeniu jachtu. Sam „check-out” przebiega w podobny sposób jak „check-in”. Armator sprawdza stan jachtu zgodnie z listą podpisaną podczas przejęcia jachtu.
Najwięcej uwagi armatorzy poświęcają na sprawdzenie:
- stanu technicznego toalet – upewniają się czy nie zostały zapchane podczas rejsu,
- liczby odbijaczy,
- dziobu i rufy – miejsc szczególnie narażonych na uderzenia,
- stanu żagli – aby sprawdzić czy nie podarły się podczas czarteru itp.
Jeżeli jacht wrócił bez uszkodzeń i braków w wyposażeniu następuje podpisanie protokołu i zwrot kaucji. Koszty uszkodzeń i strat pokrywane są z kaucji. W przypadku większych strat w sprzęcie należy niezwłocznie powiadomić o tym fakcie Armatora, żeby umożliwić mu uzupełnienie wyposażenia dla kolejnej przejmującej jacht załogi.
Jeżeli zależy nam na bardzo wczesnym opuszczeniu portu w sobotę rano, możemy poprosić armatora, aby procedura check-out odbyła się w piątek wieczór, z jednoczesną możliwością zanocowania na jachcie.
Późniejszy powrót do portu, niż zostało to wskazane przez Armatora, może wiązać się z dodatkowymi kosztami, np. w piątek wieczór odbywa się kontrola części podwodnej jachtów. Jeśli w tym czasie nie będzie nas w porcie, zostaniemy obciążeni kosztami ponownego przyjazdu nurka. Podobna sytuacja ma miejsce, jeśli nie będzie nas w porcie w sobotę rano. Armator może nie zdążyć przygotować jachtu dla kolejnej załogi. W takiej sytuacji zostaniemy obciążeni kosztami tego opóźnienia.
Zanim opuścimy jacht sprawdźmy dokładnie wszystkie luki i jaskółki, aby nie okazało się, że o czymś zapomnieliśmy.
Posty w kategorii
Stawanie na kotwicy / kotwiczenie
Czynnością, którą podczas rejsu po Morzu Śródziemnym wykonujemy często jest stawanie i odchodzenie z... więcej »
zobacz więcejSilnik na jachcie czarterowym
Zespół napędowy jachtu żaglowego to nie tylko sam silnik. Bardzo ważnym elementem napędu jest... więcej »
zobacz więcejToaleta na jachcie morskim
Zapchana toaleta (kingston) może skutecznie popsuć humor całej załodze w trakcie rejsu. Poniżej podpowiadamy... więcej »
zobacz więcej