Most Zdrelac między wyspą Paśman a Uglian – dla kogo?
18 09 2018
Nie ma w Chorwacji drugiego mostu, który tak bardzo spędza sen z powiek firm czarterowych. Wybudowany prawie vis-a-vis mariny D-Marin Dlamacija w Sukosan, most Zdrelac łączy ze sobą dwie, długie wyspy Paśman i Ugljan. Mimo licznych ostrzeżeń, co roku kilka jachtów łamie tu swoje maszty.
Czarterując jacht w Sukosan, czy z Zadaru i planując rejs w kierunku Parku Narodowego Kornati lub Parku Krajobrazowego Telascica, musimy nadłożyć kilkanaście mil, aby okrążyć od południa wyspę Paśman lub od północy wyspę Ugljan. Przejście pod mostem Zdrelac znacznie skraca drogę..
Jakie jachty mogą przepłynąć pod mostem Zdrelac?
Mogą to zrobić jedynie nieduże, maksymalnie trzydziestokilkustopowe jachty żaglowe, których maszty zmieszczą się w prześwicie mostu wynoszącym 16,5 m. Niestety, w chorwackich dokumentach rejestracyjnych jachtu nie znajdziemy informacji o wysokości masztu nad linią wody. Warto zatem upewnić się w firmie czarterowej, czy na pewno przejście pod mostem jest możliwe. Często, ale nie zawsze, w kokpicie możemy znaleźć naklejkę ostrzegawczą, informującą, że przejście wynajętym przez nas jachtem pod mostem Zdrelac jest zabronione.
Przykładowe jachty, które mogą przejść pod mostem:
typ jachtu ze standardowym masztem | wysokość masztu ponad poziom wody |
Bavaria Cruiser 34 | 14,85 m |
Oceanis 35,1 | 15,60 m |
Hanse 348 | 16,25 m |
Delphia 37 | 16,05 m |
Przykładowe jachty, których wysokość nad linią wody nieznacznie przekracza 16,5 m:
typ jachtu ze standardowym masztem | wysokość masztu ponad poziom wody |
Bavaria Cruiser 37 | 16,82 m |
Oceanis 38,1 | 16,88 m |
Hanse 388 | 17,60 m |
Z całą pewnością znajdą się osoby, które przeszły pod mostem Zdrelac Bavarią Cruiser 37 bez jakichkolwiek uszkodzeń, ale nie warto ryzykować.
Jeżeli nie posiadasz wiarygodnej informacji o wysokości masztu nad linią wody lub nie masz informacji od armatora jachtu, że z całą pewnością jacht przejdzie pod mostem – pod żadnym pozorem nie przechodź pod nim. Utrata kaucji to najłagodniejsze konsekwencje uszkodzenia masztu. Spadający na pokład kawałek masztu może zranić lub zabić.
Na co zwrócić uwagę płynąc pod mostem Zdrelac
Płynąc w kierunku mostu Zdrelac mijamy niewielką zatokę. W latach ubiegłych można było spotkać tutaj boje, w sezonie 2018 już ich nie było. W zatoce można natomiast kotwiczyć, ale miejsce nie jest idealne: duży ruch – szczególnie w weekendy i spora fala wywołana przez przepływające jednostki, a przy tym dno dosyć zarośnięte.
Pod mostem wytwarza się dość silny prąd dochodzący do 4 węzłów. Jego kierunek zależy od kierunku wiejących wiatrów. Przepływając pod mostem zwalniamy zachowując prędkość manewrową i obserwujemy zachowanie innych jednostek. Złudzenie optyczne sprawia, że do samego końca nie jesteśmy pewni czy na pewno się zmieścimy… i odruchowo zwalniamy jeszcze bardziej. Zdarza się nawet, że tracimy prędkość manewrową. Jest to szczególnie niebezpieczne gdy płyniemy z prądem wody. Utrata prędkości manewrowej może wtedy skończyć się kolizją z innym jachtem, uderzeniem w filar mostu lub rzuceniem na brzeg. Duże banery na filarach mostu reklamujące usługi pomocy morskiej sugerują, że problemy zdarzają się w tym miejscu dość często.
Chcesz wiedzieć więcej na temat żeglowania w Chorwacji?
Posty w kategorii
Locja Chorwacji (Imray) czy 888 portów i zatok?
Gdy tylko na rynku pojawiła się długo wyczekiwana polska wersja językowa Locji Chorwacji dla... więcej »
zobacz więcejTrasa rejsu 7 dni: z Dubrownika do Czarnogóry
Rejs z Dubrownika do Czarnogóry połączy pasję do żeglowania z pierwiastkiem turystyki lądowej. Będzie... więcej »
zobacz więcejCo zabrać na rejs do Chorwacji
W co spakować się na rejs? Ze względu na ograniczoną powierzchnię bagażową jachtu, polecamy... więcej »
zobacz więcej