Jakie uprawnienia żeglarskie należy posiadać w Chorwacji?
25 04 2018
Mimo, że Adriatyk stał się morzem „pierwszego wyboru” dla polskich żaglarzy, w dalszym ciągu wiedza na temat wymaganych na tym akwenie uprawnień nie zawsze jest kompletna. Otrzymujemy wiele pytań odnośnie uprawnień wymaganych do prowadzenia jachtu w Chorwacji. Poniżej staramy się przybliżyć ten temat.
Co znajdziesz w tym artykule:
Uprawnienia według polskiego prawa
W Chorwacji oczywiście możemy posługiwać się polskimi uprawnieniami:
Żeglarz jachtowy – uprawnia do prowadzenie jachtów żaglowych o długości do 12 m po morskich wodach wewnętrznych, a na pozostałych wodach morskich do 2 mil morskich od brzegu, w porze dziennej
Jachtowy sternik morski – uprawnia do prowadzenia jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem mechanicznym o długości kadłuba do 18 m po wodach morskich
Kapitan jachtowy – uprawnia do prowadzenia jachtów żaglowych po wodach morskich bez ograniczeń
Poza uprawnieniami żeglarskimi w Chorwacji należy posiadać uprawnienia do posługiwania się radiem UKF.
W praktyce można powiedzieć, że stopień jachtowego sternika morskiego (lub sternika jachtowego, jeżeli ktoś jeszcze nie wymienił patentu) wraz z uprawnieniami UKF, to minimum do prowadzenia jachtu w Chorwacji. Trudno sobie bowiem wyobrazić, że żeglarz jachtowy będzie pływał na wodach oddalonych maksymalnie o 2 mile od brzegu.
Co na temat polskich uprawnień mówi prawo chorwackie?
Ciekawostką jest, że według prawa chorwackiego patenty żeglarskie wydane w Polsce mają inny zakres uprawnień, niż ten nadany przez prawo polskie. Zgodnie z artykułem 4 paragraf 3 chorwackiego rozporządzenia w sprawie łodzi (zgodnie z prawem chorwackim jednostki do 12 m) i jachtów (jednostki powyżej 12 m) polskie patenty uprawniają do:
Żeglarz jachtowy – uprawnia do:
– prowadzenia łodzi do 12 m długości w celach prywatnych,
– prowadzenia łodzi czarterowych do 12 m długości,
na wodach wewnętrznych i terytorialnych Republiki Chorwacji do jednej mili od stałego lądu lub wyspy, pod warunkiem posiadania krajowych lub zagranicznych certyfikatów do obsługi radiostacji jeżeli na jachcie znajduje się radio UKF
Sternik jachtowy – uprawnia do
– prowadzenia łodzi do 12 m długości w celach prywatnych,
– prowadzenia łodzi czarterowych do 12 m długości,
– prowadzenia jachtów do 30 GT w celach prywatnych,
– prowadzenia jachtów czarterowych do 30 GT,
na wodach wewnętrznych i terytorialnych Republiki Chorwacji, pod warunkiem posiadania krajowych lub zagranicznych certyfikatów do obsługi radiostacji jeżeli na jachcie znajduje się radio UKF
Jachtowy sternik morski – uprawnia do
– prowadzenia łodzi do 12 m długości w celach prywatnych,
– prowadzenia łodzi czarterowych do 12 m długości,
– prowadzenia jachtów do 500 GT w celach prywatnych,
– prowadzenia jachtów czarterowych do 500 GT,
na wodach Adriatyku, obejmujących żeglugę międzynarodową, pod warunkiem posiadania krajowych lub zagranicznych certyfikatów do obsługi radiostacji jeżeli na jachcie znajduje się radio UKF
Kapitan jachtowy – uprawnia do
– prowadzenia łodzi do 12 m długości w celach prywatnych,
– prowadzenia łodzi czarterowych do 12 m długości,
– prowadzenia jachtów do 500 GT w celach prywatnych,
– prowadzenia jachtów czarterowych do 500 GT,
bez ograniczeń dotyczących rejonu żeglugi, pod warunkiem posiadania krajowych lub zagranicznych certyfikatów do obsługi radiostacji jeżeli na jachcie znajduje się radio UKF
Źródło >>> http://www.mppi.hr
W praktyce oznacza to, że posiadacze patentu jachtowego sternika morskiego mogą prowadzić w Chorwacji niemal każdy jacht żaglowy.
Czy da się łatwiej?
Zdobycie polskich uprawnień zajmuje sporo czasu. Aby przystąpić do egzaminu na polski patent jachtowego sternika morskiego należy wcześniej zdobyć udokumentowany staż na min. dwóch rejsach morskich, w czasie co najmniej 200 godzin. Co prawda nie ma obecnie obowiązku odbycia szkolenia przed przystąpieniem do egzaminu, ale w praktyce znalezienie egzaminu na jachtowego sternika morskiego bez szkolenia jest niemożliwe. Czy da się zdobyć odpowiednie uprawnienia do prowadzenia jachtu stosunkowo szybko i łatwo? Tak, jest to możliwe – można zdobyć uprawnienia chorwackie:
Voditelj Brodice kategorii B – uprawniające do prowadzenia jachtów żaglowych i motorowych o masie całkowitej do 30 GT oraz obsługi radiostacji VHF po wodach terytorialnych Chorwacji. Uprawnienia te można zdobyć po zdaniu egzaminu teoretycznego w kapitanacie portu (Lucka Kapetanija).
A co z certyfikatem ISSA?
Wbrew temu co można przeczytać na niektórych stronach internetowych, certyfikat ISSA nie upoważnia do prowadzenia jachtów w Chorwacji. Certyfikat ten jest jedynie poświadczeniem posiadania określonych kompetencji.
Liczba członków załogi
Panuje powszechne przekonanie, że do prowadzenia jachtów w Chorwacji wystarczy jedna osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia na pokładzie. Nie zawsze tak jest. Zgodnie z chorwackim przepisami, w przypadku jachtów powyżej 30 GT na jachcie znajdować się musi skipper oraz drugi członek załogi ze stopniem minimum Voditelj Brodice kategorii B (lub według informacji firm czarterowych, stopniem żeglarza jachtowego).
GT – pojemność brutto statku (gross tonnage) to miara całkowitej pojemności zamkniętych pomieszczeń statku wewnątrz kadłuba i nadbudówek, wyrażona w jednostkach bezwymiarowych. Większość jachtów dostępnych w czarterze mieści się poniżej granicy 30 GT. Wartość tą przekraczają większe katamarany takie jak Lagoon 450, Saona 47, Dufour 48, Lagoon 52 czy Saba 50. Katamaran Bali 4.5 znajduje się poniżej granicy 30 GT.
Planujesz czarter jachtu w Chorwacji? Zrób to z nami!
Posty w kategorii
Co zabrać na rejs do Chorwacji
W co spakować się na rejs? Ze względu na ograniczoną powierzchnię bagażową jachtu, polecamy... więcej »
zobacz więcejPołączenia lotnicze do Chorwacji 2025
Sprawdź rozkład lotów dla żeglarzy do Chorwacji. Bezpośrednie loty w sobotę do Zadaru, Splitu,... więcej »
zobacz więcejChorwacja czarter jachtu środa – środa
Ciekawa alternatywa dla czarterów w soboty. Zaokrętowanie i wyokrętowanie w środę. Możliwość czarterów 10-dniowych.
zobacz więcej