Kotwicowiska w Chorwacji – gdzie i za ile?
16 08 2018
Powiedzmy wprost: ciężko sobie wyobrazić żeglowanie w Chorwacji bez kotwiczenia w zatoce. Owszem, kierujemy się do portów i marin gdy pogoda nie sprzyja, potrzebujemy napełnić zbiorniki z wodą, podładować akumulatory lub po prostu pozwiedzać, ale chętniej, szczególnie w środku lata, spędzamy czas w zatoczkach, beztrosko nurkując i wypoczywając. Z przyjemnością siadamy do kolacji serwowanej na pokładzie pod niebem pełnym gwiazd, a rano, zaraz po przebudzeniu wskakujemy do ciepłego morza.
Cumowanie na boi lub kotwicy to również dobry sposób na obniżenie kosztów wakacji. Rosnące, z roku na rok, ceny portów i marin w Chorwacji, zachęcają do nocowania w zatokach, szczególnie w czasie letnich, ciepłych i bezwietrznych nocy.
Co znajdziesz w tym artykule:
Gdzie można kotwiczyć w Chorwacji
Urozmaicona linia brzegowa Chorwacji sprawia, że miejsc, w których można rzucić kotwicę, jest bardzo wiele. Wybieramy w tym celu zawietrzne zatoki z piaszczystym dnem i głębokością nie większą niż 10 metrów. Większość zatok, idealnych do kotwiczenia, została oznaczona w przewodniku żeglarskim po Adriatyku 888 portów i zatok oraz na mapach znaczkiem kotwicy.
Rzucenie kotwicy w takich miejscach zazwyczaj nie wiąże się z opłatami, pod warunkiem, że nie jest to teren parku narodowego lub krajobrazowego.
O tym jak poprawnie kotwiczyć dowiesz się z artykułu stawanie na kotwicy/kotwiczenie.
Boje w Chorwacji – gdzie je znaleźć
Boje w Chorwacji znajdziemy w najbardziej popularnych zatokach, jak również w okolicach portów, gdzie ilość miejsc cumowniczych jest ograniczona. Z roku na rok wzrasta ich liczba. Szczególnie dużo pojawiło się ich w Środkowej Dalmacji. Są plany, aby w Parku Narodowym Kornati zakotwiczyć 350 boi w 37 miejscach. Z jednej strony to dobrze: cumowanie do boi szczególnie w nocy wydaje się bezpieczniejsze niż rzucanie własnej kotwicy. Z drugiej strony wiążę się to z konkretnymi opłatami.
Bojami najczęściej zarządzają porty lub prywatne osoby, którym przyznano koncesję. Zdarza się, że boje stawiane są również nielegalnie przez właścicieli restauracji, nie posiadających wymaganej koncesji. Niekiedy jest to tolerowane przez władze, innym razem nie. Jesienią 2017 roku kapitanat w Splicie usunął blisko 160 boi z 17 lokalizacji.
Koncesje na ustawienie boi zawierają konkretne współrzędne określające granice pola z bojami. Zarówno na tym obszarze, jak również w odległości do 150 m od jego granicy kotwiczenie jest zabronione. W niektórych miejscach możliwe jest kotwiczenie, gdy wszystkie boje są zajęte, ale wtedy pobierana jest opłata za kotwiczenie.
Jest kilka miejsc, w których możemy szukać informacji na temat boi w Chorwacji:
- strona Ministerstwa Gospodarki Morskiej, Transportu i Infrastruktury Chorwacji. Możemy stąd pobrać listę koncesji wydanych przez Ministerstwo na ustawienie boi w zatokach. Dokument ten podaje miejsce ustawienia boi, ilość boi, maksymalną cenę za postój, obszar objęty bojami i osobę, której udzielona została koncesja. Nie zawsze faktyczna ilość boi w zatoce pokrywa się z ilością na jaką została wystawiona koncesja. Ostatnia aktualizacja tego pliku miała miejsce 6 września 2017 (mimo że w nazwie pliku pojawia się 2014). Wydaje się jednak, że nie objęła ona zmian cen, które są mocno zaniżone.
- blog www.anchoragesincroatia.net prowadzony przez Austriaka Wolfganga Götzingera. Przygotował on mapę wybrzeża Chorwacji z naniesionymi portami, marinami oraz bojami. To bardzo przydatne narzędzie. Ostatnia aktualizacja pochodzi z października 2017.
- aplikacja mysea – uzupełniana głównie przez użytkowników serwisu
- słoweński przewodnik po Adriatyku www.enavtika.si/en/adriatic-guide. Znajdziemy tu nie tylko informacje o ilości i cenie boi w poszczególnych zatokach ale również wiele zdjęć i filmów.
- wspomniana wcześniej locja wybrzeża Adriatyku 888 portów i zatok wydanie 2018/2019 zawierająca najbardziej aktualne dane.
Jak widać nie ma jednego, sprawdzonego źródła informacji zawierającego aktualne i wiarygodne dane. Poniżej znajdziecie zestawienie boi, które udało nam się opracować na podstawie źródeł powyżej. Traktujcie je orientacyjnie, nie zawsze są to aktualne dane, a sytuacja zmienia się dynamicznie.
Region Istria: położenie boi i ich ceny
Novigrad | boje w zatoce przed Mariną Nautica oraz przed falochronem. Cena: 13 HRK/m |
Poreć | boje przed portem oraz dodatkowe przed falochronem, ponad 30 szt. Cena 17 HRK/m (jachty do 18 m) oraz 25 HRK/m (jachty 18-25 m) |
Rovinj | boje zatoka zatoka Lon (blisko 20 boi) dodatkowe boje przy wyspie hotelowej św. Andrzeja. Cena 11 HRK/m (jachty do 12 m), 14 HRK/m (jachty 12-18 m). W sezonie pojawiają się również boje w zatoce Zupanija (na północ od Rovinj) – nie zawsze. |
Pula | ponad 20 boi w zatoce Soline obok mariny Veruda. |
Medulin | 25 boi, cena 15 HRK/m |
Trget | kilka boi 15 HRK/m |
Region Kvarner: położenie boi i ich ceny
Selce | boje należące do hotelu „Selce” |
Povile | kilka boi wzdłuż brzegu |
Crikvenica | kilka boi przy środkowej części molo |
wyspa Krk – Omisalj | kilka boi należących do portu jachtowego, 6 boi przed restauracją |
wyspa Krk – Krk | kilka boi na wysokości Starego Miasta, dla jachtów o długości do 6 m i zanurzeniu 1 m, kilka boi obok kąpieliska |
wyspa Krk – Mala Luka | dwie boje przed restauracją |
wyspa Cres – Osor | kilka boi obok pomostu z muringami 10 HRK |
wyspa Cres – Pogana | kilka boi 15-20 HRK/m |
wyspa Cres – Baldarin | kilka boi 15 HRK/m (informacja niepotwierdzona) |
wyspa Cres – Kolorat | 24 boje 13 HRK/m |
wyspa Cres – Majiska | 6 boi 13 HRK/m |
wyspa Losinj – Zabodarski | 20 boi 220 HRK/jacht |
wyspa Losinj – Sv. Martin | kilka boi przed portem |
wyspa Losinj – Rovenska | 4-5 boi cena 20 HRK/m |
wyspa Losinj – Krivica | 10 boi cena 250 HRK/jacht ???? |
wyspa Losinj – Balvanida | 10 boi cena 250 HRK/jacht |
wyspa Ilovik | boje obok miasta Ilovik 33 HRK/m (zastąpione częściowo przez pływające pontony), 60-70 boi wzdłuż południowo zachodniego brzegu wyspy Sv. Petar cena 20 HRK/m |
wyspa Unije – Podkujni | 8 boi 14 HRK/m |
wyspa Unije – Maracol | 50 boi jachty poniżej 10m 15HRK/m, jachty 10-14 m 20 HRK/m, jachty powyżej 14 m 25 HRK/m |
wyspa Susak – Bok | 30 boi 20 HRK/m |
Dalmacja – region Zadaru: położenie boi i ich ceny
wyspa Olib – Sv. Nikola | około 10 boi w obu zatokach 15 HRK/m |
wyspa Olib – Olib | 20 boi w zatoce przy mieście 14 HRK/m |
wyspa Olib – Slatinica | 5 boi 14 HRK/m |
wyspa Iż – Kneź | 9 boi 13 HRK/m należą do restauracji Baroni (dla gości gratis), ok 10 boi bliżej wyspy Kneźak 13 HRK/m dla gości restauracji Kneź gratis |
wyspa Iż – Vodenjak | 30 boi 12 HRK/m |
wyspa Ist – Mljake | 25 boi 20 HRK/m |
wyspa Ist –Koziraca | kilka boi po wschodniej stronie molo 22 HRK/m |
wyspa Ist – Siroka | 36 boi 22 HRK/m |
wyspa Rava – Mala Rava | 7 boi 15 HRK/m |
wyspa Rava – Vela Rava | kilka boi restauracji Keko |
wyspa Rava – Paladinica | 16 boi 20 HRK/m |
wyspa Dugi Otok – Pantera | 61 boi 22 HRK/m |
wyspa Dugi Otok – Ćuna | 20 boi 22 HRK/m |
wyspa Dugi Otok – Sakarun | 30 boi 15-20 HRK/m |
wyspa Dugi Otok – Strźna/Bok | 25 boi 22 HRK/m (zatoka Strźna, czasami również boje w zatoce Bok) |
wyspa Dugi Otok – Lucina | 40 boi 22 HRK/m |
wyspa Dugi Otok – Telascica | ponad 100 boi, opłata pobierana zgodnie z cennikiem wstępu do Parku Krajobrazowego Telascica |
wyspa Dugi Otok – Telascica (Mir) | 50 boi opłata za postój pobierana zgodnie z cennikiem wstępu do Parku Krajobrazowego Telascica |
wyspa Katina – Vela Proversa | kilka boi restauracji Mare |
Pakośtane | 15 boi 15 HRK/m |
wyspa Molat – Zapuntel | 20 boi 20 HRK/m |
wyspa Molat – Brgulje | 70-80 boi 20 HRK/m |
wyspa Vrgada – Artina | 10 boi 15 HRK/m |
wyspa Vrgada – Kranje | 16 boi 20 HRK/m |
wyspa Silba – Silba (Drage) | 20 boi 20 HRK/m |
wyspa Silba – Sv Ante | ponad 30 boi 20 HRK/m w obu zatokach Sv. Ante i Juzni Porat |
wyspa Silba – Papranica | 7 boi 15 HRK/m |
wyspa Paśman – Soline | 30 boi + 18 boi 10-14 HRK/m boje zlokalizowane w południowej i północnej części zatoki |
wyspa Paśman – Zaklopica | czasami kilka boi 15 HRK/m |
wyspa Paśman – Landin | 34 boi 13 HRK/m |
wyspa Skarda – Griparica | 20 boi 20 HRK/m |
wyspa Premuda – Masarine | 40-50 boi 20 HRK/m |
Dalmacja – region Szybenika: położenie boi i ich ceny
wyspa Żirje – Velica Stupica | 20 boi 150-280 HRK/jacht |
wyspa Żirje – Tratinska | 22 boje 150-250 HRK/jacht, inna informacja 20 HRK/m |
wyspa Żirje – Mala Stupica | 10 boi 150-250 HRK/jacht |
wyspa Zlarin | kilka boi w zatoce 14 HRK/m jachty do 10m, 21 HRK/m jachty 10-15m, 28 HRK/m jachty 15-19m |
wyspa Prvić – Sepurine | 4 boje przed restauracją |
wyspa Prvić – Prvić | kilka boi 14 HRK/m jachty do 10m, 21 HRK/m jachty 10-15m, 28 HRK/m jachty 15-19m |
wyspa Kakan – Potkucina | 60 boi 250 HRK/jacht, inna informacja 20 HRK/m |
wyspa Kakan – Tratica | ok 20 boi 250 HRK/jacht, inna informacja 20 HRK/m |
wyspa Kaprije | około 20 boi 14 HRK/m jachty do 10m, 21 HRK/m jachty 10-15m, 28 HRK/m jachty 15-19m, 45 HRK/m jachty 19-29m |
wyspa Kaprije – Remetić | 10 boi 20 HRK/m |
wyspa Kaprije – Nozdra Mala | 15 boi + 8 boi 15 HRK/m |
wyspa Kaprije – Nozdra Vela | 14 boi 200 HRK/jacht |
wyspa Kaprije | 5 boi przed restauracją Antonio |
wyspa Murter – Vucigrade | kilka boi dla gości restauracji Cigrada lub Landana |
wyspa Żut – Pinizelic | boje należą do firmy Adria Bove – ostatnio usunięte, być może znów się pojawiły… |
wyspa Żut – marina ACI | 15 boi przy marinie dla jachtów do 12m – 35 EUR/jacht (poza sezonem taniej) |
wyspa Żut – Strunac | 10 boi 150-200 HRK/jacht |
wyspa Żut – Sabum | 10 boi 15 HRK/m |
wyspa Żut – Pristanisce | kilka boi należących do restauracji |
wyspa Kornat – Suhi Rat/Saha Punta | boje przed restauracją Suha Punta – nie pobierana jest opłata za przebywanie na terenie Parku Narodowego Kornati |
wyspa Kornat – Sipnate | 2-3 boje przed restauracją – nie pobierana jest opłata za przebywanie na terenie Parku Narodowego Kornati |
wyspa Kornat – Kravljacica | 2-3 boje przed restauracją – nie pobierana jest opłata za przebywanie na terenie Parku Narodowego Kornati |
wyspa Kornat – Striżnja | kilka boi przed restauracją – nie pobierana jest opłata za przebywanie na terenie Parku Narodowego Kornati |
wyspa Kornat – Vrulje | kilka boi przed restauracją – nie pobierana jest opłata za przebywanie na terenie Parku Narodowego Kornati |
wyspa Kornat – Koromacna | 3 boje przed restauracją – nie pobierana jest opłata za przebywanie na terenie Parku Narodowego Kornati |
wyspa Lavsa | 20 boi nie tylko dla gości restauracji, |
Ravni Żakan | 12 boi – pobierana jest opłata za wstęp do Parku Narodowego Kornati |
Smokvica – Lojena | kilka boi nie tylko dla gości restauracji, |
wyspa Tijak – Tijascica | 20 boi 20 HRK/m (krótki postój 30 HRK/godzina) |
Primosten | 18 boi 14 HRK/m jachty do 10m, 21 HRK/m jachty 10-15m, 28 HRK/m jachty 15-19m, 45 HRK/m jachty 19-29m |
Rogoznica | kilka boi znajduje się przed Mariną Frapa – przeznaczone dla jachtów do 13m długości, koszt 300 HRK/jacht, kilkanaście boi znajduje się dodatkowo po wschodniej stronie mostu: 14 HRK/m jachty do 10m, 21 HRK/m jachty 10-15m, 28 HRK/m jachty 15-19m, 45 HRK/m jachty 19-29m |
Dalmacja – region Splitu: położenie boi i ich ceny
wyspa Hvar – Stari Grad | 20 boi 25 HRK/jacht (za zgodą kapitanatu możliwość cumowania do trzech jachtów do jednej boi) |
wyspa Hvar – Zavala | 12 boi 150 HRK/jacht do 10m, 200 HRK jacht 10-13m, 250 HRK jacht powyżej 13m (katamaran 300 HRK) |
wyspa Hvar – Luka Tiha | ponad 20 boi w wielu odgałęzieniach zatoki 15 HRK/m |
wyspa Hvar – Hvar | 15 boi należących do portu miejskiego 20 HRK/m |
wyspa Sv. Klement – Vinogradisce | 43 boje 25-28 HRK/m (cena zależy od sezonu) możliwość rezerwacji (dodatkowa opłata 100 HRK) +385916175510 |
wyspa Sv. Klement – Soline | kilka boi restauracji Paradiso 200 HRK/jacht (doliczane do rachunku) |
wyspa Marinkovac – Żdrilica | 10 boi należących do restauracji |
wyspa Scedro | kilka boi przed restauracja w zatoce z ruinami klasztoru |
wyspa Brać – Lucice | 38 boi jachty do 8 m 200 HRK, jachty 8-11m 250 HRK, jachty 11-14m 350 HRK, jachty 14-17m 440 HRK (krótkie stanie w ciągu dnia 200 HRK, boje należą do restauracji Lucica) |
wyspa Brać – Osibova | 10 boi jachty do 8 m 200 HRK, jachty 8-11m 250 HRK, jachty 11-14m 350 HRK, jachty 14-17m 440 HRK (krótkie stanie w ciągu dnia 200 HRK, boje należą do restauracji Lucica) |
wyspa Brać – Bobovisce | 32 boje rozłożone w obu zatokach, 100 HRK/jacht do 10m, 150 HRK/jacht 10-12m, 200 HRK/jacht 12-15m, 250 HRK/jacht 15-17m, 300 HRK/jacht powyżej 17m (katamarany +50%, boje w ciągu dnia – 50%) |
wyspa Brać – Bol | kilka boi 100 HRK/godzina |
wyspa Solta – Sesula | kilka boi należy do restauracji Sismis oraz Sesula |
wyspa Veli Drvenik – Krknjas | kilka boi należy do restauracji |
wyspa Vis – Komiża | 60 boi (w zatoce za falochronem) + 25 boi (przed falochronem) jachty do 9,5 m 150 HRK, jachty 9,5 -14,5 m 250 HRK, jachty 14,5- 19,5 m 350 HRK |
wyspa Vis – Kut | 30 boi 35 HRK/m, inna informacja podaje 270 HRK/jacht 12m |
Dalmacja – region Dubrownika: położenie boi i ich ceny
wyspa Korcula – Vela Luka | ponad 20 boi przed portem miejskim 150 HRK/jacht do 15m, 200 HRK/jacht powyżej 15m. |
wyspa Korcula – Gradina | kilkanaście boi zarządzanych przez port Vela Luka – 150 HRK/jacht do 15m, 200 HRK/jacht powyżej 15m |
wyspa Korcula – Banja | kilka nielegalnych boi brak stałej opłaty |
wyspa Proizd | kilka boi należących do restauracji Proizd |
Peljesac – Loviste | kilka boi należących do pobliskich restauracji |
wyspa Lastovo – Skrivena luka | 30 boi 20 HRK/m |
wyspa Mljet – Saplunara | kilkanaście boi należących do restauracji Kod Ante oraz MS |
wyspa Mljet – Podskolj | kilka boi należących do restauracji |
wyspa Mljet – Prozura | kilka boi należących do restauracji Marijina |
wyspa Mljet – Polace | kilkanaście boi należących do różnych restauracji |
wyspa Mljet | 2-4 boje przed restauracją Dalmatinac |
Ile kosztuje cumowanie do boi w Chorwacji
Jak widać z powyższego zestawienia ceny cumowania do boi są różne i zależą od wielkości jachtu oraz lokalizacji. W 2018 roku ceny wahały się między 15-25 HRK/metr jachtu. Opłata za postój na boi zawiera zazwyczaj wywóz śmieci. W zatokach gdzie są boje znajdziemy często sezonową restaurację.
Jak cumować do boi w Chorwacji
W celu przypomnienia. Cumując do boi powinniśmy przeciągnąć linę cumowniczą przez ucho/pierścień znajdujący się POD boją. Bywa to szczególnie trudne przy silnym wietrze, gdy liny są zarośnięte i mają mały otwór pierścienia. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest zacumowanie do górnego ucha boi, a następnie poprawne przełożenie liny.
Pamiętajmy również o tym, że to skipper jachtu (a nie właściciel boi) jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo jachtu na boi. Dlatego wybierając boję zwróćmy uwagę czy nie jest ona położona zbyt blisko innej boi, czy lina do której jest przymocowana wydaje się wytrzymała, czy podczas silnych wiatrów jachtu nie znosi pomimo zacumowania do boi.
Nie zapomnijmy również (podobnie jak w przypadku postoju na kotwicy) o włączeniu w nocy światła kotwicznego.
Chcesz wiedzieć więcej na temat żeglowania w Chorwacji?
Posty w kategorii
Mój pierwszy czarter w Chorwacji – wszystko co musisz wiedzieć
– To już postanowione. Razem ze znajomymi zdecydowaliśmy się wynająć jacht w Chorwacji. W... więcej »
zobacz więcejCo zabrać na rejs do Chorwacji
W co spakować się na rejs? Ze względu na ograniczoną powierzchnię bagażową jachtu, polecamy... więcej »
zobacz więcejJaki będzie sezon 2023 w Chorwacji?
Wyjątkowy. To rok, w którym Chorwacja wprowadza EURO, wchodzi do strefy Schengen i znosi... więcej »
zobacz więcej