Locja Chorwacji (Imray) czy 888 portów i zatok?
26 04 2022
Gdy tylko na rynku pojawiła się długo wyczekiwana polska wersja językowa Locji Chorwacji dla żeglarzy renomowanego wydawnictwa Imray, natychmiast pojawiły się pytania, czy publikacja ta zastąpi dobrze znany Przewodnik Żeglarski po Adriatyku Chorwacja Słowenia Czarnogóra 888 portów i zatok. Postanowiliśmy podzielić się naszymi wrażeniami i krótko porównać obie pozycje.
Co znajdziesz w tym artykule:
Na początek: kim są autorzy, rok wydania, aktualizacje
888 portów i zatok. Publikacja jest wynikiem blisko 40 lat pracy jej autora Karla Heinza Bestandiga, który rokrocznie przemierza wybrzeże Chorwacji, Słowenii i Czarnogóry. Najnowsze wydanie 2022/2023 zostało przygotowane w oparciu o 35 wydanie niemieckie i obserwacje dokonane przez autora na wiosnę i jesienią 2021 roku. Możemy zatem przyjąć, że jest to bardzo aktualne opracowanie uwzględniające zmiany, jakie zaszły na Adriatyku w ubiegłym sezonie. Świadczy o tym choćby aktualne rozłożenie boi w Parku Narodowym Kornati.
Locja Chorwacji. Autorami locji jest małżeństwo Diny i Trevora Thompson, którzy, podobnie jak Karl, eksplorują od ponad 35 lat wybrzeże Adriatyku. Ich pierwsza locja wydana została w 1986 r. Ostatnie, ósme już wydanie (przetłumaczone na język polski) zostało opublikowane w 2020 roku i uwzględnia obserwacje poczynione przez autorów w sezonie 2019.
Porównując zatem obie pozycje, musimy mieć świadomość, że różnica w aktualizacji wynosi dwa lata.
Chcesz wiedzieć więcej na temat żeglowania w Chorwacji?
Czym są, a czym nie są te publikacje
888 portów i zatok: To przede wszystkim mapy wybrzeża wraz z planami portów, uzupełnione jedynie krótkimi tekstami. Zdjęcia pojawiają się tu bardzo rzadko. Istotą tego opracowania jest umiejętność czytania map. Opisy są krótkie, treściwe, skupione na kwestiach związanych z cumowaniem/kotwiczeniem, dodatkowo uzupełnione o oznaczenia korzystnych i niekorzystnych kierunków wiatru. Większość miejsc opatrzona jest komentarzem, zawierającym ceny postoju w porcie lub na boi (z lat 2020-2021). Dodatkowo w najnowszym wydaniu 888 portów i zatok zaznaczono legalne i nielegalne boje. Znajdziemy tu również całkiem sporo informacji na temat restauracji.
Przewodnik prowadzi wzdłuż wybrzeża Adriatyku z północy na południe. Bardzo łatwo się po nim poruszać. Zaznaczone ciemniejszym kolorem obszary wraz z numerami stron wskazują miejsce, w którym znajduje się właściwy opis. Dodatkowo na tylnej okładce jest mapa Chorwacji z naniesionymi numerami stron. Nie brakuje również indeksu alfabetycznego.
Locja Chorwacji. Mocną stroną locji są szczegółowe, rozbudowane opisy konkretnej wyspy, portu czy zatoki. Nie brakuje rysów historycznych, informacji związanych z podejściem (w tym drobiazgowy opisy świateł), cumowaniem, kotwiczeniem, ochroną przed wiatrami i udogodnieniami czekającymi na żeglarzy. Dodatkowo locja zawiera setki zdjęć i map z naniesionymi schematami cumowania. Dla osób zaczynających swoją przygodę z żeglarstwem na Adriatyku to niewątpliwie skarbnica wiedzy i źródło informacji, niezwykle przydatne przy planowaniu trasy rejsu.
Trzeba jednak odnotować, że w odróżnieniu do 888 portów i zatok, ceny za cumowanie podawane są w locji rzadko i dotyczą lat 2018-2019, należy je zatem traktować orientacyjnie. Wyrywkowa kontrola pokazuje również, że nie wszystkie opisy udało się w locji zgromadzić. Przykładowo w opisie wyspy Brać nie wspomniano o takich atrakcjach jak Pustelnia Blaca czy bunkier w zatoce Smrka, w opisie wyspy Hvar nie znajdziemy informacji o porcie z winiarnią Sv. Nedjelja.
Poruszanie się po Locji wydaje się trochę trudniejsze ze względu na dużą ilość informacji. W przeciwieństwie do 888 portów i zatok opis prowadzi z południa na północ. Aby znaleźć interesujące nas miejsce, dobrze jest korzystać z indeksu lub przestudiować mapy, które znajdują się na pierwszych stronach każdego z działów (zaznaczone kolorami). Warto również zapoznać się z opisami ogólnymi wysp. Przykładowo: w opisie wyspy Brać jest mowa o tradycji kamieniarskiej w miejscowości Pucisca, ale nie ma już o tym wzmianki przy opisie samej miejscowości.
Porównujemy konkretne przykłady
Jak wspomnieliśmy wcześniej, zdecydowana większość portów i zatok posiada w Locji szczegółowy opis, dodatkowo rozbudowany o zdjęcia i mapy. Przykładem niech będzie niewielki Port Stomorska na wyspie Solta. W Przewodniku żeglarskim 888 portów i zatok został zaakcentowany 3-zdaniowym opisem, mapką zatoki i cennikiem. W locji miejsce to zajmuje dwukrotnie dłuższy opis. Dodatkowo zawiera kolorowe zdjęcie, mapkę zatoki oraz mapkę ze schematem cumowania.
Podobnie wygląda sytuacja z Parkiem Narodowym Kornati, którego szczegółowy opis wysp i zatok zajął w Locji aż 10 stron. Liczne mapy i zdjęcia uzupełniają opracowanie.
Trzeba jednak pamiętać, że Locja Chorwacji nie zawiera informacji o zmianach jakie zaszły na Adriatyku w ciągu ostatnich dwóch lat. Przykładem może tu być Marina Korkyra, która została uruchomiana na początku 2021 roku w miejscowości Vela Luka na Korculi. Jej opis i mapkę znajdziemy tylko w Przewodniku żeglarskim 888 portów i zatok. Podobna sytuacja ma miejsce, gdy chcemy poznać rozłożenie boi w rezerwacie przyrody Lastovo.
Cena, wygląd, waga – czyli jak prezentują się obie pozycje
888 portów i zatok: liczba stron 123, format 300×200, oprawa twarda, waga 0,7 kg, cena 120 zł
Locja Chorwacji: liczba stron 360, format 300×220, oprawa twarda, waga 1,6 kg, cena 129 zł
To, co istotnie różni te pozycje to waga. 888 portów jest poręczne, lekkie, chętnie zabierane na rejs, nawet gdy zdecydujemy się w drodze na jacht skorzystać z połączeń lotniczych.
Locja Chorwacji jest zdecydowanie cięższa, a tym samym mniej wygodna. Warto jednak zauważyć, że nie odbiega formatem i wagą od locji Greek Waters Pilot, która to króluje na każdym jachcie w Grecji. Można zatem przypuszczać, że znajdą się żeglarze, których waga nie odstraszy od zabrania locji na pokład jachtu – szczególnie jeśli nad Adriatyk wybierają się samochodem. Istnieje również możliwość zakupu locji w formacie pdf na stronie wydawnictwa Nautica.
W tym miejscu warto podkreślić, że wygląd locji, jej waga, albumowy charakter i wysokiej jakości papier przemawiają za tym, że jest to znakomity pomysł na prezent. To pozycja, którą każdy morski żeglarz chętnie powita na swojej półce.
Podsumowanie
Na pytanie: Którą pozycje kupić?, odpowiadamy: obie. Dlaczego? Ponieważ znakomicie się uzupełniają. Początkujący żeglarze, nie znający dobrze wybrzeża Chorwacji znajdą w locji odpowiedź na pytanie: dlaczego warto odwiedzić konkretne miejsce, co warto w nim zobaczyć, jaka jest jego historia. Dodatkowo otrzymają szczegółowe wskazówki (wraz z mapką) w jaki sposób należy cumować, czy dno dobrze trzyma kotwicę, przy jakich wiatrach lepiej to miejsce ominąć.
Poręczne wydanie 888 portów i zatok zawiera natomiast aktualne informacje o cenach postoju w porcie, marinie lub na boi; uwzględnia nazwy restauracji i numery do nich; pokazuje, które boje posiadają koncesje, a które należą do restauracji. Opisy są znacznie skromniejsze, za to obejmują wszystkie zatoki. Poruszanie się po przewodniku jest proste i intuicyjne. I choć nie zastępuje map, to jednak sprawia, że rzadziej musimy do nich zaglądać.
Posty w kategorii
Most Zdrelac między wyspą Paśman a Uglian – dla kogo?
Nie ma w Chorwacji drugiego mostu, który tak bardzo spędza sen z powiek firm... więcej »
zobacz więcejRelacja z rejsu Biograd-Wenecja-Biograd
Relacja z jesiennego rejsu po Adriatyku: 10 dni, ponad 350 Mm i dwa jachty... więcej »
zobacz więcej