Mój pierwszy czarter w Chorwacji – wszystko co musisz wiedzieć
27 07 2021
– To już postanowione. Razem ze znajomymi zdecydowaliśmy się wynająć jacht w Chorwacji. W dłoni trzymam patent Jachtowego Sternika Morskiego – czas zrobić z niego użytek. To będzie mój pierwszy samodzielny czarter na morzu. Jak się do tego przygotować?
Zacznijmy zatem od samego początku:
Co znajdziesz w tym artykule:
Wymagania
Żeby wynająć jacht w Chorwacji musisz posiadać minimum patent Jachtowego Sternika Morskiego oraz świadectwo radiooperatora (SRC) – międzynarodowy certyfikat uprawniający do obsługi urządzeń radiowych. Jeśli nie posiadasz tego drugiego dokumentu musisz go przed rejsem uzyskać (lub osoba z Twojej załogi). Jednodniowe kursy zakończone egzaminem na patent radiooperatora organizowane są przez cały rok w większych miastach Polski, najczęściej w weekendy. Innym rozwiązaniem jest udział w szkoleniu w Chorwacji zakończonym egzaminem na chorwacki stopień Voditelj Brodice. Stopień ten uprawnia na wodach chorwackich do prowadzenia jachtów żaglowych i motorowych oraz posługiwania się radiem UKF, a tym samym wystarcza do wynajęcia jachtu. Niektórzy armatorzy wymagają kopii dokumentów żeglarskich przed rozpoczęciem czarteru, musisz wtedy je do nas dosłać razem z listą załogi, najpóźniej na ok. 2 tygodnie przed rozpoczęciem czarteru.
Sprawdź również >>> Jakie uprawnienia żeglarskie należy posiadać w Chorwacji?
Aby wybrać jacht na wakacje ważne abyś określił:
Termin czarteru
Jachty w Chorwacji zazwyczaj czarteruje się od kwietnia do połowy listopada, w okresach jedno- lub wielotygodniowych, od soboty do soboty. Szczyt sezonu przypada na sierpień i wtedy ceny czarteru są najwyższe. Bardzo atrakcyjnie przedstawia się wrzesień, gdy ceny nie są już tak wysokie, natomiast warunki pogodowe nadal bardzo korzystne, a woda w morzu dużo cieplejsza niż wiosną.
Wyjątkowe ceny + dodatki GRATIS!
Jak rezerwować to właśnie teraz. SPRAWDŹ >>>
Miejsce skąd rozpoczniesz czarter
Chorwacja ma bardzo rozbudowaną infrastrukturę żeglarską. Firmy czarterowe rozlokowane są wzdłuż całego wybrzeża Adriatyku od Puli aż po Dubrownik. Na pierwszy czarter polecamy Dalmację Północną i Środkową (Sukosan, Biograd na Moru, Trogir, Sibenik, Primosten, Split, Kastela itp.). Bardzo urozmaicony akwen zaspokoi oczekiwania najbardziej wybrednych żeglarzy. Znajdziesz tu wiele urokliwych zatoczek, miasta z bogatą tradycją, niewielkie porty rybackie i bezpieczne kotwicowiska z bojkami. Zobacz propozycję przykładowej trasy rejsu: Mój pierwszy czarter – Trogir (7 dni).
Wielkość jachtu
Szukając jachtu na wakacje zwróć uwagę na liczbę kabin i łazienek. Zastanów się, czy chcesz, aby część załogi spała w messie? Czy zależy Ci na tym, aby jacht posiadał rolowany grot lub ster strumieniowy? A może planujecie spędzić większość czasu pływając w morzu i potrzebujecie dużej platformy kąpielowej na rufie? Pomyśl również czy zależy Ci, aby mieć na pokładzie silnik do pontonu i WiFi?
Teraz, aby zorientować się w cenach i dostępnej ofercie, wejdź do naszego systemu rezerwacyjnego on-line wpisz Chorwacja, termin czarteru oraz wielkość jachtu, a następnie przejrzyj wyniki. Zwróć uwagę czym różnią się oferty armatorów między sobą, co jest wliczone w cenę, a za co trzeba dodatkowo zapłacić, jak kształtuje się cena w zależności od terminu czarteru oraz wieku i wielkości jachtu. Wyniki wyszukiwania możesz w ustawieniach wyszukiwarki zawęzić do jachtów, które spełniają dodatkowe wymagania (wyposażenie, rocznik, liczba łazienek, ochrona kaucji itp).
Każdy z armatorów, z którymi współpracujemy, zapewnia serwis, na co najmniej zadowalającym poziomie. Są wśród nich firmy wyjątkowe, szczególnie dbające o zadowolenie klientów. Jakość ich usług możemy oceniać na podstawie wieloletniej współpracy i opinii naszych klientów. Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz otrzymać naszą rekomendację.
Podczas przeglądania ofert możesz zetknąć się z następującymi określeniami:
Transit-log
Transit-log to obowiązkowa opłata – płatna zwykle podczas zaokrętowania. Obejmuje koszty związane z przygotowaniem jachtu do czarteru: butle z gazem, pościel, sprzątanie końcowe. U niektórych armatorów opłata transit-log jest określana w cenniku jako sprzątanie po rejsie lub wliczona do pakietu np. pakietu all inclusive. Zależnie od wielkości jachtu, za transit log zapłacimy od 190 do 500 EUR.
Kaucja
Podczas przejęcia jachtu będziesz musiał zdeponować u armatora kaucję w wysokości 1500 – 8000 EUR (w zależności od wielkości jachtu). Kaucja pokrywa ewentualne koszty naprawy jachtu lub zakupu zagubionego wyposażenia. Powyżej tej kwoty jachty są ubezpieczone. Kaucja płatna jest podczas zaokrętowania gotówką lub kartą kredytową. Gdy jacht wraca bez uszkodzeń i braków, kaucja jest zwracana.
Jeśli nie chcesz płacić kaucji możesz – dla większości jachtów – skorzystać z oferty ubezpieczenia kaucji. Kosztuje ono od ok. 100 do 400 EUR za tydzień (w zależności od wielkości jachtu) i redukuje wysokość kaucji do kilkuset Euro .
Pamiętaj, że ubezpieczenie nie pokrywa:
- opóźnienia powrotu,
- kosztów wynikłych z oddania jachtu w innym, niż wymienionym w umowie, porcie,
- szkód wyrządzonych pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających,
- zużytego podczas rejsu paliwa,
- uszkodzenia silnika wynikającego z braku oleju,
- zniszczenia żagli (u niektórych armatorów),
- czasami zdarzają się inne wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela.
Nieliczni armatorzy (np. Navigare Yachting w Chorwacji czy Dream Yacht Charter) nie pobierają kaucji, a tym samym nie obciążają za zniszczenia i nie stosują procedury check-out (formalności związane z przejęciem jachtu po czarterze). W tym przypadku cena czarteru wzrasta o tzw. pakiet all inclusive/pakiet czarterowy Essentials (440 – 820 EUR) eliminujący kaucję.
Możesz również skorzystać z ubezpieczenia kaucji w firmie ubezpieczeniowej. Więcej informacji na temat kaucji znajdziesz w artykule: Kaucja i ubezpieczenie kaucji.
WiFi
Większość armatorów oferuje dostęp do internetu na jachcie (USB stick lub modem bezprzewodowej sieci WiFi). Z roku na rok rośnie liczba armatorów wliczających WiFi w cenę czarteru. Tam, gdzie internet jest odpłatny, cena waha się w granicach 20-50 EUR (w zależności od transferu). Należy pamiętać o zabraniu własnego laptopa.
Silnik do pontonu
Co raz więcej armatorów wlicza silnik do pontonu do podstawowego wyposażenia jachtu. Są jednak i takie firmy, gdzie jest on dodatkowo płatny. Wtedy ceny kształtują się od 100 EUR za tydzień.
Zniżki
Wysokość zniżek zależy od polityki armatora. Zwykle suma zniżek nie przekracza 15%-30%. Na dodatkową zniżkę możesz liczyć gdy:
- jesteś naszym stałym klientem, tzn. chociaż raz skorzystałeś wcześniej z naszych usług np. uczestniczyłeś w szkoleniu,
- czarterujesz jacht na dłużej niż tydzień,
- korzystasz z oferty FIRST MINUTE lub LAST MINUTE.
Gdy na rejs chcesz zabrać małe dziecko…
Większość armatorów posiada kamizelki asekuracyjne dla małych dzieci. Na życzenie można również przymocować do relingów siatkę „baby net”. Jej koszt waha się między 80-150 EUR. Aby dowiedzieć się więcej o żeglowaniu z dziećmi przeczytaj artykuł >>>Żeglowanie z dziećmi
… i psa.
Zazwyczaj armatorzy zezwalają na zabranie swojego pupila na rejs. Większość jednak pobiera za to dodatkową opłatę 50-100 EUR.
– wybrałem jacht spełniający wszystkie moje wymagania. Co teraz?
Dokonujemy rezerwacji
Rezerwacji jachtu możesz dokonać samodzielnie za pośrednictwem naszej platformy rezerwacyjnej lub możesz skontaktować się z nami w celu potwierdzenia swojego wyboru lub z prośbą o przygotowanie spersonalizowanej oferty.
Bez względu na to, czy wstępna rezerwacja jest dokonywana online, mailowo lub telefonicznie, obowiązuje ona maksymalnie kilka dni. W tym czasie otrzymasz od nas umowę, którą należy podpisać i odesłać. Jednocześnie dokonujesz płatności – najczęściej 50% ceny czarteru, na wskazane w umowie konto armatora. Pozostała kwota zwykle płatna jest do 5 tygodni przed zaokrętowaniem.
Po dokonaniu ostatniej wpłaty oraz odesłaniu umowy otrzymujesz od nas mailem końcowe rozliczenie, informacje dotyczące armatora oraz bazy zaokrętowania oraz Boarding Pass – dokument upoważniający do przejęcia jachtu.
– jacht zarezerwowany, porozmawiajmy o transporcie. Jak najlepiej dostać się do Chorwacji?
Przejazd
Najszybszym środkiem transportu jest samolot. W Chorwacji znajduje się 9 międzynarodowych lotnisk usytuowanych w następujących miejscowościach: Bol (wyspa Brač), Dubrownik, Lošinj, Osijek, Pula, Rijeka, Split, Zadar oraz Zagrzeb. Większość międzynarodowych linii lotniczych obsługuje loty z Chorwacją. Więcej informacji na temat aktualnych połączeń lotniczych do Chorwacji znajdziesz w artykule – Jak dojechać do Chorwacji. Jeśli będziesz chciał skorzystać z transferu lotnisko-marina uprzedź nas o tym jak najszybciej, żebyśmy mogli go zarezerwować.
Do Chorwacji można również dojechać samochodem. Od 1 stycznia 2023 roku Chorwacja przystąpiła do strefy Schengen, a to oznacza brak kontroli granicznej na całej trasie w Polski do Chorwacji. Poza sezonem trasę z Warszawy do Zadaru można pokonać w niecałe 15h, niestety w sezonie wzmożony ruch na drogach powoduje, że ta sama podróż może potrwać znacznie dłużej. Najkrótsza trasa z centralnej Polski do Zadaru biegnie przez Ostrawę-Olomouc-Brno-Wiedeń-Graz-Karlovac-Zadar. Innym rozwiązaniem jest przejazd przez Węgry i Słowację. Cena przejazdu średniej klasy samochodem to koszt ok. 1700 zł (paliwo/winiety/autostrady).
O tym jak wygląda procedura odbioru jachtu z firmy czarterowej dowiesz się z artykułu: Odbiór jachtu od firmy czarterowej krok po kroku
Posty w kategorii
Alternatywne połączenie lotnicze do Chorwacji
Bardzo lubimy żeglować w Chorwacji, ale nie lubimy tam jeździć samochodem. Niby mamy wszystko... więcej »
zobacz więcejKotwicowiska w Chorwacji – gdzie i za ile?
Powiedzmy wprost: ciężko sobie wyobrazić żeglowanie w Chorwacji bez kotwiczenia w zatoce. Owszem, kierujemy... więcej »
zobacz więcejFountaine Pajot MY37
Ten nowoczesny i elegancki katamaran motorowy cieszy oko, nie tylko nowoczesnym wzornictwem, ale również... więcej »
zobacz więcej