Obsługa windy kotwicznej
18 09 2016
Dziś już niewielu żeglarzy może sobie to wyobrazić, ale gdy zaczynaliśmy działalność w 1996 roku, nie wszystkie jachty czarterowe wyposażone były w windę kotwiczną. Na szczęście te czasy bezpowrotnie minęły i ręczne rzucanie oraz wybieranie kotwicy stało się historią.
Co znajdziesz w tym artykule:
Obsługa windy kotwicznej
Posługiwanie się windą nie jest skomplikowane, ale należy zachować szczególną ostrożność przy jej użytkowaniu. W żadnym razie nie wolno do obsługi windy wysłać dzieci albo nieprzeszkolonego załoganta. Najczęściej spotykane zagrożenia związane z eksploatacją windy kotwicznej to :
– włożenie palców lub innych części ciała między łańcuch kotwiczny, a ruchome elementy windy lub okucia na pokładzie
– próba zatrzymania rękami lub stopą szybko wydawanego łańcucha
W obu przypadkach może dojść do bardzo poważnych wypadków.
Rzucanie kotwicy
Zanim rozpoczniesz jakikolwiek manewr przy użyciu windy kotwicznej uruchom silnik. Gdy silnik pracuje na biegu jałowym utrzymuj obroty powyżej 1200 RPM aby winda zasilana była nie tylko z akumulatora, ale również z alternatora zamontowanego na silniku. Następnie włącz zasilanie windy na panelu elektrycznym, przy stoliku nawigacyjnym.
Współczesne windy kotwiczne pracują zazwyczaj w obu kierunkach – wydają łańcuch i go wybierają. Dodatkowo część wind wyposażonych jest w sprzęgło hamowne. Dzięki niemu, po zluzowaniu sprzęgła kotwica wraz z łańcuchem opada swobodnie na dno. Błyskawiczne wydanie łańcucha przydaje się szczególnie podczas manewru kotwiczenia, przy znacznej prędkości jachtu np. przy stawaniu na kotwicy przy pirsie z wiatrem innym niż od dziobu.
Wybieranie kotwicy
Wybieranie kotwicy zdecydowanie bardziej obciąża windę, niż zrzucanie kotwicy, a tym samym zapotrzebowanie na energię elektryczną jest jeszcze większe. Zanim zaczniesz wykonywać ten manewr koniecznie uruchom silnik.
Podczas wybierania łańcucha kotwicznego ważne jest aby rozgarniać łańcuch na boki komory kotwicznej. Zwykle łańcuch układając się w stos może zablokować i uszkodzić windę.
Gdy kotwica znajduje się przy linii wodnej sprawdzamy, czy nie znajdują się na niej wodorosty. W razie potrzeby możemy oczyść kotwicę przez jej kilkukrotne opuszczenie i podniesienie. Przy podnoszeniu kotwicy powyżej linii wodnej zwróć uwagę, aby nie poobijała ona kadłuba.
Wyjętą kotwicę zabezpieczamy przez napięcie łańcucha (należy zrobić to z wyczuciem, aby nie spalić windy) oraz na pomocą przetyczki przełożonej przez kotwicę i jej łoże lub za pomocą solidnego krawata.
Po zakończeniu manewrów wyłącz koniecznie zasilanie na panelu. Jest to bardzo ważne, ponieważ winda może uruchomić się samoczynnie na skutek np. zwarcia zamokniętego pilota lub przez przypadkowe naciśnięcie jego przycisków.
Bezpiecznik windy kotwicznej
Może się zdarzyć, że zbyt obciążona winda kotwiczna spowoduje przepalenie się bezpiecznika. Ważne jest, aby podczas przejmowania jachtu zapytać obsługę gdzie znajduje się bezpiecznik. Jeżeli nie jest to bezpiecznik automatyczny, upewnij się, że na jachcie znajduje się bezpiecznik zapasowy.
Chciałbyś rzucić kotwicę w jednej z setek zatoczek w Chorwacji? Sprawdź co możemy Ci zaoferować:
Posty w kategorii
Ster strumieniowy – wygodne rozwiązanie
Co to jest ster strumieniowy i jak działa Wszyscy wiemy jak uciążliwe bywają manewry... więcej »
zobacz więcejOdbiór jachtu od firmy czarterowej krok po kroku
Nareszcie! Wakacje czas zacząć. Nadszedł upragniony dzień rozpoczęcia rejsu. Zmęczeni, ale szczęśliwi przyjeżdżamy do... więcej »
zobacz więcejJak odprawić jacht do Czarnogóry
Aktualizacja 8.10.2019 Aby popłynąć do Czarnogóry musimy dokonać odprawy paszportowej. W tym celu wybieramy... więcej »
zobacz więcej