Od Pireusu przez Ateny i przylądek Sounion, aż do Lavrio
16 04 2019
Co znajdziesz w tym artykule:
Pireus
Pierwsze i dla wielu chyba jedyne skojarzenie po usłyszeniu nazwy Pireus – wielki port handlowy i pasażerski. I tak jest w rzeczywistości, to najstarszy port morski na świecie.
W czasach antycznych Pireus był niewielką osadą na wzgórzu, która dziś nazywa się Kastella. Leżące poniżej trzy zatoki tworzyły naturalne porty – Kantarom, Zea i Munichia. Gdy Pireus stał się portem wojennym Aten z dużymi stoczniami, zatoki zostały ufortyfikowane. W późniejszym czasie połączono port z Atenami długimi murami, które pozwalały na bezpiecznie zaopatrywanie miasta podczas wojen. Niestety sam Pireus był kilkakrotnie niszczony przez wroga i powoli zaczął tracić na znaczeniu. Dopiero po odzyskaniu niepodległości przez Grecję, miasto zaczęło szybko się rozwijać i dziś jest największym portem w kraju. Pireus leży 10 km od Aten, ale trudno dziś zauważyć gdzie się kończy jedno, a zaczyna drugie miasto. Dzięki przynależności do wielkiej metropoli ateńskiej port jest bardzo dobrze z nią skomunikowany. Połączenia zapewniają metro, autobusy i tramwaje. Zwiedzając Pireus, który nie jest miastem turystycznym, możemy poobserwować codzienne greckie życie i poczuć klimat typowego, portowego i hałaśliwego miasta.
Co warto zobaczyć będąc w Pireusie
Najciekawsze miejsca turystyczne w Pireusie znajdują się w okolicy 3 dawnych portów. Muzeum Archeologiczne leży blisko Mariny Zea. Teren muzeum obejmuje też pozostałości teatru antycznego. W bliskim sąsiedztwie leży drugie muzeum warte zwiedzenia – Muzeum Morskie, w którym poznamy bogatą historię morską Grecji . Jest tu imponująca kolekcja modeli statków, dająca wyobrażenie o dawnej żegludze, ale i o potędze morskiej ówczesnej Hellady. Dla lubiących zwiedzać okręty, ciekawą propozycją może być udostępniony do zwiedzania statek muzeum – Georgios Averof – zacumowany w porcie Flisvos. W Gdyni zwiedzamy Błyskawicę, tu możemy obejrzeć grecki krążownik wojenny, który uczestniczył w działaniach morskich podczas I i II Wojny Światowej. To na jego pokładzie w 1944 r. powróciła do Grecji rodzina królewska i członkowie rządu.
Spacerując w okolicy olbrzymiego portu pasażerskiego w Pireusie na pewno zauważymy okazałą katedrę św. Trójcy pokrytą wewnątrz wspaniałymi malowidłami. Jeśli ktoś chciałby zobaczyć pozostałości po dawnych fortyfikacjach portu, powinien przespacerować się nadmorską ulicą Akti Themistokleous, w okolicach kapliczki Agios Nikolaos. Warto również udać się na wzgórze Kastella, z którego roztacza się ładny widok na morze i panoramę Pireusu. Po za tym jest tu zaskakująco cicho, jak na miasto tętniące życiem przez całą dobę.
Zea Marina
W Pireusie mieści się jedna duża marina – Marina Zea. Żadna z firm czarterowych nie ma tam swojej bazy. Cumuje w niej dużo jachtów prywatnych, w tym dużo motorowych. Marina oferuje pełen serwis: toalety, prysznice, prąd, woda, muringi. W pobliżu dużo tawern, klubów i kawiarni. Marina należy do Med Marinas, która to została niedawno przejęta przez duża turecką firmę D-Marin, zarządzającą kilkunastoma marinami w Turcji, Chorwacji i od niedawna również w Grecji (oprócz Zea – należą do niej mariny: Gouvia, Levkas, Flisvos).
www.medmarinas.com, www.d-marin.com.
VHF 09, Tel. + 30 210 45 59 000,
email: zea@medmarinas.com
Ateny
Aten nikomu przedstawiać nie trzeba. To jedno z najważniejszych miast – miejsce narodzin demokracji i cywilizacji. Miasto, które potrafi jednocześnie oczarować i doprowadzić do białej gorączki.
Rozpoczynając rejs w Atenach lub w okolicach, grzechem byłoby nie przeznaczyć przynajmniej jednego dnia, przed lub po rejsie, na zobaczenie najważniejszych zabytków miasta. Zaletą jest to, że wszystkie najważniejsze atrakcje Aten położone są dość blisko siebie i bez problemu można zwiedzać je na piechotę.
Co trzeba wiedzieć o Atenach
Oficjalnie aglomeracja Ateny liczy dziś około 4 milionów mieszkańców, mieszka tu prawie 1/3 mieszkańców całej Grecji. Nieoficjalnie mówi się, że dodatkowy milion stanowią niezameldowani cudzoziemcy.
Nazwa miasta pochodzi od bogini Ateny. Bogowie olimpijscy sami wybierali miejsca, które miały nosić nazwę od ich imienia, i w których miała być oddawana im szczególna cześć. Stolicę Grecji upodobała sobie zarówno Atena jak i Posejdon. Zdecydowano, że wygra ten, kto podaruje miastu bardziej wartościowy prezent. Posejdon sprawił, że ze skały trysnęło źródło, jednak zwyciężyła Atena, sadząc pierwsze drzewo oliwne.
Początki miasta usadowionego na ateńskim Akropolu datowane są na okres mykeński (połowa II tysiąclecia p.n.e.). Z czasem zaczęło się rozbudowywać i przenosić na równiny i sąsiednie wzgórza. Prawdziwy rozkwit Aten nastąpił po pokonaniu Persów pod Salaminą, w tzw. Złotym Wieku za rządów Peryklesa. To co dziś podziwiamy zwiedzając Partenon zawdzięczamy właśnie Peryklesowi, który za cel postawił sobie uczynić z Aten polityczną i kulturalna stolicę całego greckiego świata. Kiedy w 404 roku p.n.e. Ateny uległy Sparcie, era Złotego Wieku skończyła się, a Ateny już nigdy nie odzyskały swojej pozycji. Nastąpiły czasy dominacji Imperium Rzymskiego, chrześcijaństwa a później okupacji tureckiej. Przez wieki w imię kolejnych religii stopniowo niszczono wspaniałe budowle i rzeźby – jednak Akropol ocalał. Dopiero w 1687 roku wybuch prochu, który Turcy magazynowali w Partenonie zniszczył świątynię, uszkodzone zostały też inne budowle. Przez kolejne lata Akropol był niszczony, grabiony, co cenniejsze marmury i rzeźby wywożono bądź sprzedawano do Londynu i Paryża. Po dokładny opis poszczególnych zabytków najlepiej sięgnąć do profesjonalnych przewodników turystycznych.
Porady praktyczne – zwiedzamy Ateny
Zwidzenie Akropolu radzimy rozpocząć z samego rana, co pozwoli uniknąć tłumu turystów. Bilet wstępu kupuje się w kasach przy wejściu. Do wyboru mamy bilet na sam Akropol lub bilet łączony obejmujący wiele innych atrakcji. Jeśli nie jest się fanatykiem historii, kilka z tych dodatkowo płatnych zabytków możemy obejrzeć podczas spaceru tzw. metodą „zza płotu”. Wybierając się na Akropol trzeba mieć odpowiednie obuwie, gdyż wiele kamieni jest bardzo wyślizganych. Panie lepiej by zrezygnowały z szerokich spódnic i sukienek, bo z powodu silnego wiatru zamiast podziwiać dzieła sztuki będą „walczyły” z niesforną odzieżą.
Atrakcją turystyczną w Atenach jest zmiana warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza, u stóp Greckiego Parlamentu przy placu Syntagma. Zmiana warty odbywa się co godzinę, ale w niedzielę o 11 jest nieco bardziej uroczyście. Będąc w centrum Aten warto poświęcić trochę czasu na spacer uliczkami Plaki, historycznej dzielnicy miasta gdzie kultura grecka miesza się z turecką i nadal czuć tu klimat XIX-wiecznej Grecji. Wąskie kręte uliczki z licznymi kafejkami, restauracjami i sklepikami tworzą niezwykłą atmosferę tego miejsca. Jest jeszcze jeden, aczkolwiek trochę męczący sposób na poznanie Aten. Należy wspiąć się na jedno z ateńskich wzgórz by podziwiać wspaniałą panoramę i zabytki widziane jak na dłoni. Najbardziej znane jest wzgórze Lykavitos (Lycabettus) – gdzie można wjechać kolejką, inne wzgórza to Filopapusa i Aresa.
Wszelkie informacje na temat transportu w Atenach i jego okolicach można znaleźć na stronach:
https://www.athenstransport.com/english/
http://www.oasa.gr/?id=ind3ex&lang=en
http://www.thisisathens.org/plan-your-trip/getting-around/public-transport/
Mariny w Atenach
W Atenach lub pobliskich miastach/dzielnicach jest kilka marin. Trzy z nich obsługują firmy czarterowe: Alimos/Kalamaki, Delta Kalithea i Aghios Kosmas, w pozostałych cumują tylko jachty prywatne.
Marina Alimos/Kalamaki
Większość firm czarterowych ma swoją bazę w marinie Alimos (Alimou), zwanej też Kalamaki. To największa marina w Grecji.
Opis Mariny Alimos znajdziesz we wcześniejszym wpisie: https://www.punt.pl/zatoka-saronska-i-argolidzka-zeglujemy-w-grecji/
Marina Delta Kalithea, NOTK
Opis Mariny Delta Kalithea znajdziesz we wcześniejszym wpisie: https://www.punt.pl/zatoka-saronska-i-argolidzka-zeglujemy-w-grecji/
Marina Aghios Kosmas (Alsity, Olympic Sailing Centre)
Opis Mariny Aghios Kosmas znajdziesz we wcześniejszym wpisie: https://www.punt.pl/zatoka-saronska-i-argolidzka-zeglujemy-w-grecji/
Pozostałe ateńskie mariny, które jednak nie obsługują firm czarterowych, to:
Athens Marina (Faliro)
Jedna z trzech marin, leżących w zatoce Falirou. Marina dedykowana jest głównie dla jachtów motorowych. Athens Marina S.A., New Faliro 185 47, Piraeus. W pobliżu jest dużo sklepów, tawern, kawiarni, sklepów żeglarskich, są stacje paliw – słowem pełen serwis żeglarski. Na kei jest prąd, woda, są muringi. W marinie są prysznice i wc. Paliwo dowożone jest autocysterną.
VHF 09
tel.: +30 210 4853200
email: info@athens-marina.gr,
www.athens-marina.com
Marina Flisvos
Marina, podobnie jak Zea, należy do tureckiej firmy D-Marin. Podobnie jak Athens marina przeznaczona jest głównie dla dużych jachtów motorowych i mogą tu cumować jachty motorowe o długości nawet 180 metrów. W pobliżu jest dużo sklepów, tawern, kawiarni. Na kei jest prąd, woda, są muringi. W marinie są prysznice i wc. Na terenie mariny jest stacja paliw.
Flisvos Marina Α.Ε.
17561 Paleo Faliro – Athens
VHF 09
tel.: +30 210 9871000
emai: info@flisvosmarina.com
http://www.d-marin.com/en/marinas/greece/flisvos
www.flisvosmarina.com
Marina Glyfada 4 (Glyphada, Glifahda)
Glyfada 4 – to mała, bezpieczna marina, położona niedaleko od mariny Aghios Kosmas. Bardzo trudno w niej o miejsca, ale w nagłych przypadkach można spróbować stanąć na kotwicy przed wejściem do portu. Na kei jest prąd i woda, są muringi, a paliwo dowożone jest autocysterną. Najbliższe tawerny, markety i kawiarnie w oddalonej o ok. 2,5 km Glifadzie, do której można dojechać tramwajem. Najłatwiej dotrzeć tu, podobnie jak do większości ateńskich marin, autobusem X96 (przystanek Glifada 3).
Ulica Diadochou Pavlou 11
Glifada 166 75
tel.: +30 210 8947920
Marina Vouliagmeni (Voulimeni, Astir)
Marina leży na terenie półwyspu, przy wejściu do ładnej zatoki Vouliameni. Na kei jest prąd i woda, są muringi, paliwo dowożone jest autocysterną. Są tu prysznice i wc. Na terenie mariny jest kawiarnia, w pobliżu są tawerny i markety. Po drugiej stronie zatoki znajduje się małe słodkowodne jezioro z woda mineralną – przeciwreumatyczne, termalne źródło lecznicze (wstęp płatny). Apollonos Street 77
16671 Vouliagmeni – Athens
VHF 09
tel.: +30 210 89 600 12
info@astir-marina.gr
www.astir.gr/marina
www.astir-marina.com
Sounion
Od lat przylądek Sounion przyciąga ogromne ilości turystów, którzy przyjeżdżają tu podziwiać przepiękne zachody słońca. Żeglarze będąc w tym miejscu, mają komfort oglądania tego spektaklu w kameralnych warunkach z pokładu jachtu. Można też, pozostawiając jacht na kotwicy, dopłynąć do brzegu pontonem i zwiedzić świątynię Posejdona (bilet wstępu 10 eur czerwiec 2022).
Według mitologii greckiej na przylądku Sounion doszło do tragedii. Po przegranej wojnie Aten z Kretą, pokonany król Egeusz musiał co roku składać ofiarę Minotaurowi z siedmiu dziewcząt i siedmiu chłopców. Syn króla – Tezeusz postanowił zabić potwora i wyruszył w tym celu na Kretę. Wyruszał pod czarnymi żaglami, ale umówił się z ojcem, że jeśli uda mu się pokonać Minotaura wróci do Aten pod czerwonymi żaglami. Niestety Tezeusz zapomniał o zmianie żagli. Gdy król Egeusz, wypatrując powrotu syna, zobaczył czarne żagle pomyślał, że Tezeusz zginął w walce z bestią. Wówczas zrozpaczony rzucił się z klifu do morza. Pamięci króla Egeusza morze nazwano Egejskim.
Ten najbardziej na południe wysunięty cypel zamieszkały był już w czasach prehistorycznych. W starożytności wybudowano w tym miejscu świątynię Posejdona, w której składano ofiary i zostawiano dary dla boga morza. Podczas wojen z Persami świątynia została zniszczona, a to co dziś podziwiamy, zawdzięczamy tak jak ateński Akropol – Peryklesowi, który postanowił odbudować budowlę. W ówczesnych czasach z racji swego strategicznego położenia, sanktuarium otoczone było potężnymi murami.
Świątynia Posejdona była doskonałym punktem orientacyjnym dla żeglarzy, a i dzisiaj można to sprawdzić, pływając wzdłuż wybrzeża Attyki. Słońce odbijające się od białych marmurowych kolumn sprawia, że świątynia jest doskonale widoczna.
Do przylądka Sounion można też dojechać autobusem KTEL, przystanek obok mariny Alimos/Kalamaki.
fot. Arkadiusz Chrościcki
Lavrio
Miasto Lavrio leży w południowo wschodniej Attyce i żeglarzom kojarzy się głównie z dwoma portami: Lavrio i Marina Olimpic, gdzie cumują jachty firm czarterowych.
Lavrio w czasach antycznych miało ogromne znaczenie za sprawą złóż srebra i innych minerałów. To dzięki ich wydobyciu, Ateny stały się tak bogatym państwem – miastem. Srebro pozyskiwane w tym miejscu pozwoliło na wybudowanie ogromnej liczby statków, a to z kolei przełożyło się na statut Aten jako morskiej potęgi. W czasach Złotego Wieku kopalnie pozwoliły sfinansować budowę Akropolu i innych wspaniałych budowli.
Ślady dawnej świetności Lavrio odnajdziemy we fragmentach antycznego teatru Thorikos, pozostałościach kamiennych grobowców oraz fragmentach antycznej osady. Podczas okupacji tureckiej miejsce opustoszało, a ponowny rozwój nastąpił po odzyskaniu niepodległości. Ponownie ruszyły kopalnie i rozwinął się związany z tym przemysł. Powstała pierwsza linia kolejowa w Grecji i oczywiście rozbudowano port. Do dziś znajdziemy tu pozostałości nabrzeża, które służyły do załadunku rudy. Po zakończeniu działalności przez francuskie firmy (dzierżawców kopalni) miasto zaczęło tracić na znaczeniu. Lavrio ponownie odżyło gdy wybudowano nowe lotnisko w Atenach i turyści zaczęli wybierać Lavrio jako miejsce przesiadkowe do dalszej podróży na wyspy greckie. Rozbudowano port promowy i jachtowy, a na obrzeżach miasta powstała nowa marina.
Lavrio, lub leżąca ok. 2 km na południe od Lavrio – Olimpic Marina są doskonałym rozwiązaniem na start dla żeglarzy planujących rejs na Cyklady. Więcej informacji na ich temat znajdziesz w naszym poprzednim artykule: https://www.punt.pl/zatoka-saronska-i-argolidzka-zeglujemy-w-grecji/
Autorzy: Elżbieta i Piotr Kasperaszek
Od 30 lat przemierzają Grecję jachtem i nie tylko. Autorzy 7 przewodników żeglarskich o Grecji, w tym jeden „242 miejsca w Grecji, które można zobaczyć, żeglując” adresowany nie tylko dla żeglarzy oraz książki kucharskiej o kuchni greckiej. Przez wiele lat publikowali artykuły w Żaglach i Jachtingu. Pierwszy przewodnik – „Grecja, najlepsze trasy dla żeglarzy” uzyskał dwie prestiżowe nagrody: Nagrodę im. Leonida Teligi za rok 2015 oraz Nagrodę Magellana, za najlepszy przewodnik za rok 2015. Przewodnik „242 miejsca w Grecji, które można odwiedzić, żeglując” został wyróżniony przez Magazyn Literacki KSIĄŻKI, w kategorii – najlepsze publikacje turystyczne 2022 roku.
Posty w kategorii
Małe Cyklady
Małe Cyklady to grupa niewielkich wysepek leżących pomiędzy Naxos a Amorgos. W całym archipelagu... więcej »
zobacz więcejWyspy Leros i Leipsi
Leros i Leipsi dwie wyspy Dodekanezu z bardzo urozmaiconą linią brzegową. Położone poza głównym... więcej »
zobacz więcejWyspy Diapontia
Archipelag Diapontia to najbardziej wysunięte na północny zachód wyspy Grecji. Idealny kierunek dla ludzi... więcej »
zobacz więcej