Po egzaminie na patent Voditelj Brodice
14 11 2022
Krótka relacja Szymona po egzaminie na patent Voditelj Brodice w październiku 2022 r., prowadzonym na jachcie Bavaria 37 s/y Kalispera.

Co znajdziesz w tym artykule:
Instruktor i szkolenie
O instruktorze Mariuszu Piechniku: Same pozytywy, bardzo doświadczony kapitan. Doskonale wyćwiczył naszą grupę w manewrowaniu jachtem, jednocześnie komentując wszelkie uchybienia w sposób, który utrwali się w pamięci zarówno „nieszczęśnika”, który popełnił błąd, jak i pozostałych kursantów, którzy wcześniej zrywali boki i karnie czekali na swoją ocenę.

W efekcie szybko i dobrze przećwiczyliśmy manewry: stawanie w porcie przy różnych wiatrach, stawanie w porcie przy pomocy kotwicy, longside i odejście dziób/rufa z różnymi wiatrami, płynięcie nocą pod żaglami w ciasnym przejściu i gwałtownie spadającej głębokości.
Pełen humoru, opanowany, dostosowuje się do oczekiwań grupy w zakresie rytmu szkolenia, jak i imprezowania. Bardzo otwarty, chętnie dzielił się opowieściami ze swoich rejsów po świecie.

Rezultat kursu: 100% osób zdało egzamin i jednocześnie czuło się gotowym, by samodzielnie wyczarterować łódkę.



Formalności przed egzaminem
Najlepiej płacić zbiorowo – 1 przekaz na 6 osób. Druki można wypełnić na poczcie w Biogradzie wg wzoru poniżej (na poczcie, gdyż w trakcie wypisywania od razu robi się kopia, którą należy załączyć do wniosku).

W październiku 2022 r. płaciliśmy za egzamin 820 HRK / os. W przyszłym sezonie kwota ta na pewno się zmieni, ponieważ Chorwacja wprowadza EUR.*
* Od 2023 r. – po wprowadzeniu euro – cena egzaminu 108,83 EUR.
Wniosek o egzamin składa się w kapitanacie (Gaženička cesta 28c, 23000, Zadar, Kroatien w Lucka kapetanija Zadar) + 2 fotografie + kopia dowodu/paszportu + potwierdzenie przelewu.

Egzamin na patent Voditelj Brodice
Egzamin na patent Voditelj Brodice jest tylko teoretyczny. Wnioski składa się najlepiej w piątek rano przed godziną 10:00.
Egzamin jest od godziny 15:00, ale warto być na miejscu co najmniej 15-30 minut wcześniej. Trzeba się odnaleźć na liście w jednym z 2 budynków – odległość między nimi to kilkaset metrów.

Lista podchodzących do egzaminu jest układana wg nazwiska w kolejności alfabetycznej, ale per pokój, więc idzie szybko i nie ma sensu być dużo wcześniej, aby później długo nie czekać.

Wchodzi się pojedynczo. W środku znajduje się 3 egzaminatorów. Siada się na krześle obrotowym przed komisją i… odpowiada na pytania zadawane kolejno.
Nawigacja – pierwszy egzaminujący
Kapitan od lewej łamaną polszczyzną zapytał o współrzędne punktu, który wskazał palcem na mapie. Trudność: punkt, który wybrał był kilka długości trójkątów od skraju mapy i trzeba było odpowiednio przenieść pomiar, pokazując prace trójkątami nawigacyjnymi i podać właściwe współrzędne szerokości i długości geograficznej.

Kolejne pytanie. Na mapie była już wyrysowana linia kursu.”Podaj kierunek, na jaki należy płynąć.” – praca z trójkątami nawigacyjnymi.
Następnie pytania o rzeczy na mapie. Pokazuje palcem na symbol i pyta: „Co to jest?” Ja miałem odosobnione niebezpieczeństwo (2 kule), kardynałkę południową (dwa stożki na dół) i skałę niebezpieczną dla żeglugi (krzyżyk).
Jak się odpowie poprawnie, zaczyna pytać drugi kapitan.
Światła – drugi egzaminujący
Egzaminator rzuca kartę ze światełkami na stół i pyta, co to jest np. statek żaglowy od dziobu, statek motorowy w drodze, statek rybacki trałujący etc. – w naszym dniu wszyscy dostali głównie widok od dziobu.
Po udzieleniu odpowiedzi, dołącza trzeci egzaminator.
Prawo drogi – trzeci egzaminujący
„Dwie motorówki płyną kursem zbieżnym. Która ma pierwszeństwo?” – odpowiedź: z prawej (lub pokazuje się na statek).
„Płynie statek żaglowy i motorówka. Kto ma pierwszeństwo?” – odpowiedź: żaglowy.
„Płynie statek rybacki i żaglowy. Kto ma pierwszeństwo?” – odpowiedź: rybacki.
„Płyniesz motorówką i chcesz płynąć w ślizgu. W jakiej odległości od brzegu?” – odpowiedź: 300 m.
„Na statku wybucha pożar. Masz radio. Procedura?” – odpowiedź: Załoga przystępuje do próby ograniczenia pożaru, a w tym czasie telefon na 195 i przez radio Mayday, wg formułki z książki.
„Ok, dziękuję, możesz wyjść.”
Parę minut późnij wołają po nazwisku i wręczają patent.

Podsumowanie wydatków do kasy pokładowej
Podczas naszego rejsu trzymałem kasę pokładową. Od 6 osób zebrałem po ok. 1770 HRK. Kwota pokryła zakupy wspólne, opłaty portowe, paliwo, dwa wyjścia do restauracji (Peka w Vel Iż) oraz ostatnią imprezę/kolację w Biogradzie i sporadyczne piwka/lody dla wszystkich. Gdy chodziliśmy do restauracji, generalnie była zasada, że każdy płaci za siebie, z czego ja płaciłem zawsze za kapitana z kasy pokładowej.

Posty w kategorii

Śladami Piratów z Karaibów
Nadeszła jesień, po raz kolejny minął sezon żeglarski. Jest to najlepszy czas na marzenia... więcej »
zobacz więcej
The Tall Ships Races 2013
5.07.2013 Wszystko zaczęło się 5 lipca, chwilę po 15:00 wyruszyłam w kolejną podróż- kierunek:... więcej »
zobacz więcej
Ku Sporadom – Grecja 2012
27 października 2012. W Polsce atak zimy, a dla nas dzień wylotu do Grecji,... więcej »
zobacz więcej